Sidor

torsdag 4 juni 2009

Yoghurt, grisfötter och rådjursgryta ..

I dag har jag provat att göra egen yoghurt. Vet inte än om den blir som tänkt, den skall stå några timmar och götta till sig .. (läs; tills i morgon!)
Blandade ca 5dl mjölk och ca 2dl Milkos äkta grädde i en kastrull, värmde upp det hela och hällde sedan den varma mjölkblandningen över i en skål, tillsatte ca 2dl av Milkos naturella yoghurt ... Vispade samman det hela, sedan fick det stå och kallna på bänken mot norrfönstret:) Sedan hällde jag upp i fyra portionsglas (stora glas!), skall bli riktigt spännande att se om det tjocknar till sig. Det borde ju vara som med filbunke och det fungerar utmärkt:) Rådjursbogarna och grisfötterna hade tinat tills i dag ... Grisfötterna fick koka ungefär tre timmar innan de fick lägga sig i lag tills i morgon:)Jag ser riktigt fram emot dem .. Problemet är att jag nog inte orkar äta upp båda två innan jag åker till Rättvik på lördag .. Undrar vad Janne skulle säga om jag tar med en matlåda .. :)) Middagen i dag blir köttgryta på rådjursbogarna .. Såå gött:) Då köttet kokat färdigt, fräste jag en halv lök och trattisar i smör ... sedan siktade jag över lite stenmalet havremjöl, det är supergott som smaksättare i sås till viltkött, samtidigt som det ju reder såsen:) Sedan var det bara att spe med kokkraften, tillsätta ett par goda matskedar Creme fraiche, dela upp köttet (som förövrigt nästan delade sig i bitar självt ..) och lägga i såsen ... Det här blev verkligen super gött!

6 kommentarer:

Maud sa...

Sjunger:Man ska vara glad åt fötter, annars skulle man sjunka ner i jorden.)
Men grisfötter, njäe det är jag inte glad i.
Kram

Ellinor sa...

Jag kan inte rå för det ... jag gillar grisfötter .. de e gött:)

Henriette sa...

Hm.... det bliver spændende om det tykner.

Når jeg laver yoghurt,
så står det ved 40 grader ( i et yoghurt apperat) ca i 8 timer.

Jeg laver også dansk tykmælk ( lidt som fil)

der bruger jeg stue temperatur ca 22 grader

Ellinor sa...

Åh, takk Henriette, da skal jeg nok sette min yoghurt der det er litt varmere! Vi har stengt varmen i huset for sommeren, det er nok bare 18-19 grader her inne..

Hvordan lager du din tykkmelk? Det skulle være spennende å prøve!

Knus //Ellinor

Henriette sa...

dansk tykmælk
1 liter sødmælk 3,5 % eller merefedt
100 ml piskefløde ( grädde)

varmes op til krops temperatur-
100 ml kærnemælk (gammeldags fra smørproduktion) Kärnmjölk
tilsættes.

Hældes i skåle, dækkes så der ikke komme fluer eller støv i.

Står 18-24 timer ved 20-25 grader- bedst hvis det er varmt.
og stilles koldt nogle timer før de spises
Spises f eks med jordbær

Men man kan vist slet ikke få kærnemælk i Sverige mere så det går nok ikke :(

Ellinor sa...

Jeg lurer på om jeg kanskje kan få kjernemelk fra norge? Det må jeg forske litt i! Ellers så får jeg vel spørre på noen gård om de kan hjelpe meg med det.

Takk skal du ha:) Det virker forresten som att yoghurten blir tykk:)) Takket være deg, de står varmere nå!