Sidor

onsdag 16 november 2011

Snabb fiskgryta ..

Just nu är det mycket på gång här hemma ..
Hösten är ju slakt och lagringstider och en god del tid har gått till jakten och att ta vara på kött. Sen är det de sedvanliga köttsorterna som vi beställer annan stans ifrån, som lamm, oxe och kalkon.
För tillfället så håller vi också på med en omfattande renovering av vårt gamla hus - ett allrum som rivits och skall byggas upp igen så att säga ..
Nytt golv var ett måste, vi behövde få bort gammal "isolering" och lägga i nytt. Ojoj vilket jobb kära sambon och kusinen hade med att skotta ut det som låg i trossbotten...
Prover togs av fyllmassan som låg där, men det fanns inget av vare sig hussvamp eller annat otyg - inte så konstigt egentligen, det var nästan ren osläckt kalk i trossbotten(!) Tur att karlarna hade skyddsmask på när de skottade ut det, det är ju inte helt ofarligt att andas in dammet ..
Mitt i allt har vi fem jakthundar som skall ha sitt av sysselsättning för att må bra - varje dag .. ett självpåtaget arbete och ansvar –  och det största fritidsintresset och nöjet vi har ♥
Men så skall man ju förvärvsarbeta lite också, sisådär hundra procent arbetstid ..  Då behövs det planering för att få till det där med matlådor varje dag.
Ibland hinner man bara inte, så då får man stå i sena kvällen och slänga ihop något lättvindigt..
Här en kväll blev det en enkel fiskgryta .. vi äter alldeles för lite fisk enligt förståsigpåare, men å andra sidan så äter vi mycket med viltkött och så kallat "gräsbeteskött", främst oxe och lamm. Om det nu skulle vara så livsviktigt med fisk så borde vi blivit sjuka för länge sedan ... Men vare sig min sambo eller jag äter någon form av medicin mot någon åkomma och vi känner oss så friska som yrkesmänniskor kan göra i vår ålder.

Jag tycker det är skrämmande att nästan alla mina arbetskollegor i vår åldersgrupp (40+) verkar ta någon form av medicin i tablettformat - vanligast verkar vara tabletter mot hyperlipidemi (höga blodfetter) eller mot högt blodtryck .. 

Nu tillbaka till fiskgrytan! Jag kom hem från ett kvällspass på kliniken och hade inte någon matlåda i ordning för nästkommande dag. Upp med tuppen skulle jag, så det blev till att hitta på något lättlagat.
Jag fräste lite pumpa, spetspaprika och vitlök i olivolja och smör i min traktörpanna ..
Hällde över en burk med kokosmjölk, satte på locket och lät det sjuda några minuter .. Sedan fick små bitar av torsk komma i .. (frysta torskfiléer som jag snabbt tinade lite lätt i micron..) .. Havssalt, vitpeppar och lite cayennepeppar ..  Jag hade lite vitlökssmör kvar sedan älgfilémiddagen och det klickade jag över torsken .. lite rivet citronskal och på med locket på pannan .. Några minuters sjudning och så var det hela klart :)
Enkel Fiskgryta
Serverades med en klick Smetana - såå gött!
Mat behöver inte vara så invecklat ... ;)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan,
härligt att göra om allrummet. Det skulle vara roligt om du vill visa upp ditt projekt på Byggla.se. Är du intresserad kan jag erbjuda en morot. Vi har även en golvtävling som pågår just nu.
Maila mig på vendelabyggla@gmail.com så berättar jag mer!
/Vendela

Ellinor sa...

Hejhej Vendela.
Tack för erbjudandet, men vi har just inte tiden eller behovet att engagera oss :)

Mvh //Ellinor