Sidor

onsdag 16 november 2011

Grönkålen har kommit!

Nu har den svenska grönkålen börjat komma i affärerna :)
Den är riktigt god och gifter sig med det mesta av både kött, fisk och fågel samtidigt som den är jättegod som solitär i en soppa ..
Här om dagen handlade jag in lite smått och gott till skafferiet och fick se att den färska kycklingen var ganska så billig. Det blev att jag köpte med ett par stycken - lättvindig mat att göra i ordning.

Kycklingen delades och fick steka sakta med skinnsidan ner i min traktörpanna, utan lock, tillsammans med saltat smör och olivolja. Jag vände på kycklingbitarna och skvimpade i lite Tamari soja och kryddade med havssalt, vitpeppar och lite cayennepeppar - Locket på och sedan fick det hela bräsera ett bra tag på svag värme ...
Grönkålen samt en gul lök strimlades - Löken fick komma i en gryta med smör och fräsa lite innan även grönkålen fick komma i .. några vrid på saltkvarnen ... Lite högre värme från början tills grönkålen ändrar färg och blir sådär intensivt grön .. Sen ner med värmen på plattan, på med ett lock och låt det hela sakta ånga i smör ...Grönkålssmaken blir intensiv och god tillsammans med löken och smöret ..
Middagen blev således kyckling med grönkål, en klick Smetana och ett par ringar Eko-spetspaprika - en helt godtagbar middag .. Och i sällskap med min fina sambo på andra sidan bordet, så blev matstunden faktisk en helt perfekt upplevelse ♥ 

Inga kommentarer: