Sidor

fredag 18 november 2011

Pizza ..

Pizza är nästan blivit ett skällsord i dagarna, det pratas då om halvfabrikat som är lättvindiga att köpa in och värma för en snabb måltid.

Jag kommer väl ihåg då den första pizza-restaurangen kom till min barndoms stad. Det är över trettio år sedan, men minnet finns kvar kring första gången jag gick dit med min väninna och beställde en underbar tjockbottnad pizza..  Pizza var något som aldrig serverades i mitt barndomshem, det närmaste man kunde komma var möjligen varma ostsmörgåsar, men det var ingen vardagsmat.
Sedan den gången har det tillkommit "köpepizza" i alla variationer som tänkas kan, från stora frusna pizzor till små bitar som snabbt kan värmas i en mikrovågsugn. Inte är de goda, så jag begriper egentligen inte att de har försäljningspotential..

Det händer någon gång att vi beställer pizza från vår lokala pizzeria, men sedan kan det gå månader tills nästa gång. Det är liksom "nöd-mat" när vi inte har haft tid eller lust att laga mat här hemma.

Men visst kan pizza vara både god, mättande och riktigt trivsam - då pratar jag om den hemmagjorda varianten.
I går blev jag riktigt pizzasugen – det var hur länge sedan som helst att jag gjort en pizza här hemma.
Jag gjorde en deg på dinkelmjöl, salt, jäst, olivolja och 4dl vatten..
Degen fick jäsa i vanlig ordning innan jag klämde ut den i en långpanna klädd med bakpapper.
En burk Änglamarks grovhackade tomater fick komma ovanpå degen tillsammans med små klickar tomatpuré.
Två lagom stora gula lökar strimlades och fick ånga några minuter i lite vatten i min traktörpanna tills de blev mjuka. Sedan fick de komma upp på en tallrik medan jag stekte ca 500g älgfärs i en blandning av smör och olivolja, kryddat med havssalt och vitpeppar.
Älgfärsen, löken samt lite skivad spetspaprika fördelades sedan över pizzabottnen och sedan fick det hela komma in i ugnen i ungefär tjugo minuter. Efter dessa tjugo minuter var det dags att ta ut pizzan för att toppa den med riven ost – jag valde Storsjö svart.  In i ugnen igen och låt stå tills osten fått färg ... 
Man håller sig mätt hur länge som helst på en bit av den här pizzan - såå gött!

2 kommentarer:

Marilyn Larochelle sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
my work sa...

do you take super male vitality in water and male vitality meaning does the lifelong vitality pack male body odor change super male vitality how much is 2 droppers infowars super male vitality price alex jones disrobing on infowars down to his undershorts to show the effects of super male vitality super male vitality 2 drops droppers how to take super male vitality herb pharm male sexual vitality tonic compound review infowars life super male vitality ingredients super male vitality hair loss improve male semen vitality alex jones male vitality stripe male vitality info wars can upgrade how instantly men climb to the release, in any case, a supplement bit by bit changes the alter inside the body to assist buyers with enhancing the execution dependably. The creators of Vitality RX assume that they have found an alter that can work. It is a perfect reestablishing game plan that constructs drive stamina with basic fixings. Your $exual power can connect with your assistant if you are taking this fruitful thing. This supplement changes your thinking level by diminishing weight and misery. It assembles the satisfaction of your assistant for continuing in any age.
http://www.cureidea.com/vitality-male-enhancement/