Sidor

tisdag 23 november 2010

Snabbmat i matlådor ..

Det finns gånger då maten måste gå snabbt att fixa till ..

Som när man jobbat kväll och ändå behöver fixa matlådor för morgondagen. Då är köttfärsen en av mina "bästa vänner" :)

Jag slängde en klick smör i stekpannan, i med älgfärsen, lite salt, kajennpeppar, malen ingefära, herbs de provance samt vitlök ..
Inspirerad av Birgitta, på "Birgitta Höglund´s Mat", hade jag också i några droppar Worcestershiresås.
Jag köpte en sån liten flaska för ett tag sen, efter att ha läst om den hos Birgitta.
Jag brukar sällan eller aldrig använda vare sig buljongpulver/tärningar eller annat jox, men några droppar av den här såsen, kan verkligen trolla fram god smak.
Sedan i med en burk hela tomater. Jag köper oftast hela tomater på burk istället för passerade. Jag tycker att de hela smakar bättre och det är ju enkelt att hacka upp dem med en slev i pannan ..  Sen fick köttfärssåsen koka under lock ett slag.

Tobbe har önskat sig makaronistuvning i flera veckor nu, och sådan fick det bli. Jag använder en sort från Änglamark ... riktigt stora makaroner som suger åt sig mycket smör, grädde och ost! Det är sannerligen inte ofta vi har pasta i det här huset, men just makaronistuvning är något som vi tycker om och som magen tål.
Jag kokar makaronerna ganska länge, säkerligen bortåt tjugo minuter, innan jag låter makaronerna rinna av i ett durkslag. De här makaronerna tål kokningen, de blir vare sig sladdriga eller äckligt degiga.
En redig klick smör i kastrullen ... och sedan tillbaka med makaronerna. Sedan häller jag över en redig slump med grädde, låter den koka in lite. Avslutningsvis har jag i massor med riven ost .. rör ihop det hela och låter osten smälta.
Vanligen har jag riven muskot i det hela, men den här gången hade jag en så smakrik ost, så jag valde bort muskoten.

Sådär, enkelt och helt ok matlådor blev det .. Jag friskade på med en ring ananas också ...
Frukostlådorna blev också snabbplock. Jag kokade några ägg, öppnade en burk med vit sparris och skar några goda skivor Gustafskorv. Den är vådligt god den körven!
Den ser inte mycket ut för ögat, den där frukostlådan, men när äggen är delade och lyser med sin gula mitt .. Och det tillkommer en redig klick majonäs på det hela. Ja då ä det ingen dum frukostlåda .. såå gött!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan. Säger bara Hjälp!!!!!!!
Har googlat runt på recept på Rådjurslår, och hamnade här. Vet inte vad jag ska ta mig till och frågar vänligt och snällt om lite råd av dig.

Mitt problem är följande: Har aldrig någonsin tillagat rådjur, Tror jag endast har ätit rådjur vid två-tre tillfällen, på Kusinens bröllop då jag var 15år och på något julbord. Nu har jag kommit över ett rådjurslår och hade tänkt "kocka" till detta till helgen. Vill tillaga det som en stek i ungnen. Ska man ta bort benet? ska det marineras innan? Ska man mjölka ur det? Vilka krydder passar? Om du har tid, Snälla hjälp. gud vad jag låter ynklig- Kollade igenom dina maträtter, kanske att jag missade något inlägg om just rådjurslår. Klockan börjar ju bli ganska mycket och ögonen går nu i kors. Kan jag vara så fräck att skriva min email-adress i hop om ett svar;)
Tack snälla för en väldigt inspererande blogg, ska göra allt jag kan att försöka få tag på mer viltkött, då du får allt att se otroligt gott ut. // Emma
emmaisak@live.se

Ellinor sa...

Hej Emma!
Vad roligt att du kommit över ett rådjurslår!
Rådjur är otroligt gott och finfibrigt mört kött.

Rådjur behöver inte läggas i mjölk, det är så finfibrigt och mört i sig. Man kan jämföra rådjurskött med lammkött (ja, det smakar inte lika, men är samma typ av finfibrigt mört kött).

Har du plats åt hela låret i din ugn, så skulle jag rekommendera att steka låret som det är, alltså med ben. Det ser maffigt ut, och är mycket enklare än att börja skära ur ben om man inte är van.
Testa bara först, om låret med ben får plats i din ugn!
Blir benet lite för långt, så kan du avlägsna benet i den yttersta leden på steken och låta det andra benet (det som är mitt inuti steken) vara kvar.

Kryddor som jag skulle rekommendera, förutom salt och peppar, är timjan eller rosmarin.
Båda är fantastisk gott till rådjur. Gnid bara in salt, peppar och timjan (eller rosmarin, om du gillar det bättre) och låt steken vila en timmes tid med kryddorna i rumstemperatur.

(Vill du späcka steken med något, så tar du en skarp lång kniv och sticker ner i steken med jämna mellanrum. Däri kan du stoppa ner allt från katrinplommon, äppelklyftor till hela vitlöksklyftor eller helt enkelt Bara stoppa ner smör som du smaksatt med ex timjan/rosmarin).

Avslutningsvis, ta äkta smör, hyvla tunna skivor med en osthyvel och lägg över steken.

Ett gott tips, är att värma ugnen till 210°c, sätt in steken .. vrid ner temperaturen till 150-175°c efter tio minuter.
Med en stektermometer har du god koll på din stek. (Ser steken ut att få för mörk yta, så lägg bara över ett bakpapper).
Jag antar att du vill ha steken relativt genomstekt, så då skall du ta ut steken när termometern visar i underkant av 70°c.

Packa om steken med stekfolie och låt den vila i dryga tio minuter innan du skär upp den (ja, det är ingen katastrof om du låter den vila lite längre)

Har du flera funderingar, så återkom gärna!
Lycka till!