Sidor

tisdag 23 november 2010

Rådjurssadel med senapskryddad honungsglace ..

I går blev det en något slö dag här i Västtomta, men har man jobbat natt så är det måhända förlåtet.

Middag skulle vi ha oavsett, så då jag kom hem från jobb i tidig morgontimma, tog jag upp en rådjurssadel ur frysen. En falsk sådan, det vill säga översta delen mot nacken till.

Då jag vaknade ut på dagen, späckade jag sadeln med smör, det vill säga att jag stack små hål med en skarp lång kniv och stoppade ner smör i hålen ..  sedan gned jag in sadeln med salt och vitpeppar.
Sen fick den stå en liten stund, medan jag fixade glace som bestod av smör, honung och krossade ljusa senapskorn.

Jag köpte  några äpplen förra veckan, och ett av dem fick agera tillbehör tillsammans med en röd lök ..
En skvätt rosévin fick också komma i. Det händer ju att man får sådana "slattar" med vin som inte dricks upp ..

Snart är grönkålens tid, men jag har inte köpt någon än ..   Jag hade ett paket spenat i frysen som fick värma i en kastrull med smör, salt och lite grädde.

Sadeln  blev hur som helst synnerligen god, med tillbehör av äpple, lök, spenat och en klick god frisk yoghurt  ...   såå gött!

2 kommentarer:

L-Å Arvidsson sa...

Så mycket gott de kommer på sidan. Bra att den återkommit som inspirationskälla för oss andra, tack:-))

Ellinor sa...

L-Å, din kommentar värmer lika mycket som adventskänslan som spritter i kroppen nu om dagarna :)
Tusen tack!