Sidor

torsdag 25 november 2010

Kalvkött och glögg ..

Så har vi fått kalvköttet i hus ...
Endast benen till hundarna är kvar att packa, men de står kallt i skafferiet tills i morgon.
Den här kalven har jag hälsat på under hela sommaren .. en riktig gräsbetarkalv ..
Alltså, kära nån hur snurr man blir när man saknar sömn! Här gnällde jag igår över att jag inte hade en aning om vad för mat vi skulle äta idag ..
Hehe, å så har man köket fullt i mat! Självklart blev det smaka på härliga kalvkotletter ..  Å det var synnerligen goda saker! Jag kryddade dem med havssalt och vitpeppar . och så lite kryddpeppar för att matcha glöggen :)

Har man knaprat på en riktigt god smörstekt kalvkotlett och sippat på en varm glögg .. ja då vet man vad jag menar .. Såå gött!!

 Jag gillar verkligen glögg och tycker det är roligt att fixa en egen variant, men nu hann jag inte det idag.
Det fick bli en från Blossa som jag blandade ut med ett rött vin,  Jag tog ungefär femtio/femtio, då blev inte glöggen så påtagligt sötsliskig.
Nog om det.

Det som gjorde mig nästan tårögd av lycka var just de fina bitarna av högrev och bog. Nu blir det kokkött!
En sån här gammaldags bit med högrev är inte något man ser i vanliga affärer. Men å så gött å koke en god pepparrotsgryta eller varför inte dillkött :)

Läggarna fick jag i lagom stora bitar, som skall få bli till Osso buco.
Man hinner inte vara särskilt påhittig med kameran när man packar kött, så det blev inte många bilder av kvällens bravader.

Som pricken över i'et fick hundarna var sitt litet revben att knapra i sig. De blev riktigt glada över det, men ett större ben får vänta tills i morgon när de är ute i rasthagen. Här går inget till spillo och hundarna är vana vid ben från det att de är valpar. De är faktisk sällan eller aldrig dåliga i magen överhuvudtaget, våra hundar ..

Så är det bara att glädjas till morgondagens ledighet .... jag åker inte till jobbet förrän vid åttatiden på kvällen, så några av dagens ljusa timmar skall fyllas med trevligheter utomhus ♥

Och så har jag börjat se fram emot lite bus som jag har hittat på att vi ska göra under lucia helgen! Då skall vi kombinera nytta med nöje, fast det kommer jag tillbaka till ;)

Inga kommentarer: