Sidor

torsdag 18 november 2010

Älgbiff med grapefruktsallad ...

Idag har det varit en underbart härlig dag!
Först och främst för att den här dagen var den första av hela fem lediga dagar ..  Jag påbörjade matplaneringen med att ta upp en fin biffbit av älg, redan tisdagkväll ...
Den fick tina i kylskåpet över natten, för att sedan få stå framme på benken under dagen för att tina färdigt och för att bli rumstempererad.
Biffbiten skars i skivor, två fingrar tjocka, och bankades lite lätt innan de fick komma i varm stekpanna med mycket smör ..
Det tarvar en het panna och tempererat kött för att biffarna skall bli sådär välstekta på utsidan och saftiga inuti. Ett gott biffkött behöver bara lite havssalt och peppar ..
Tillbehöreret fick bli bearnaisesås även i dag ..  vi verkar inte tröttna på den goa såsen!
Gubben min, Tobbe, ville ha repris på ugnstekta potatisklyftor och paprika ..  och så gjorde jag en alldeles lättvindig sallad på kruksallad och grapefrukt.
Jag skalad grapefrukten med kniv och skar ur köttet ur klyftorna. På det sättet får man inte med det lite bittra skinnet. Av det som blev kvar på frukten, prässade jag ur saften över salladen .. sen lite krossat svartpeppar över. Svartpeppar är riktigt gott på grapefrukt, ja förresten alla sorters peppar gifter sig bra med citrus!


Så hade vi en riktigt trevlig date vid middagsbordet då Tobbe kom hem från jobbet ..

2 kommentarer:

L-Å Arvidsson sa...

Gott!!!

Ellinor sa...

Hej L-Å!
Ja, det finns inte mycket som kommer upp mot en riktigt stekt biff! I mitt fall vill jag ha den ungefär medium stekt.
För en ung 2cm tjock biffskiva steker jag 1 minut på varje sida i mycket varm panna, sen eftersteker jag på svag värme, ca två minuter på varje sida.
Krydda med salt o peppar gör jag först när jag vänder biffen, då får den stekta sidan sin krydda.. sedan den andra sidan när den stekt sin första minut.
Gött är bara förnamnet ;)