Sidor

fredag 19 november 2010

Lammribba och surdegsbröd ..

Jag fick sån lust på lite bröd för några dagar sedan, så jag matade upp min surdeg ..
I går var det dags att baka.
Det blev riktigt goda surdegstekakor ..
~
Onsdagkväll tog jag upp lammribba ur frysen och lade dem att tina i kylskåpet ..

I kväll skall vi nämligen mysa med saffranskryddad lammribba och surdegsbröd, smör och ost .. Ja, och så några oliver för min del då. Tobbe gillar inte oliver och även om han provat flera gånger, så vill inte hans smaklökar adaptera smaken.

Nåväl, snart skall jag gnida in kryddorna i lammribban, sen skall de få stå och götta sig några timmar i rumstemperatur. En temperatur som är lite lägre än vanligt, just för att vi har slut på pellets. Vi eldar med ved nu när jag är ledig några dagar och kan ralla in ved. Men på natten kyls ju huset ner förstås.
Min något långa sovmorgon, jag sov till klockan nästan var halv tio (!), gjorde att eldningen kom igång senare än vanligt, men det gör ingenting, det lär bli varmt om någon liten timme.
~
För några månader sedan roade jag mig med att scanna in några bilder från den gång jag var liten flicka. Herregud, det är över fyrtio år sedan bilden togs. På bilden är jag i fårhagen och gullar med lammen, jag har faktisk kvar små minnen av sommaren med de där lammen, otroligt!
~
Och så vill jag önska alla bloggvänner och alla övriga som kikar in här, en riktigt härlig helg med den här underbara videon. Ha de så gött allihopa! ♥


Inga kommentarer: