Sidor

måndag 16 augusti 2010

Bockjaktspermiär!

Så äntligen kom premiärdagen för bockjakten!
Upp i tidig morgontimma och smyga ut i skog och mark ..

För min del slutade morgonen ganska snöpligt .. bockarna var ute på gärdena tidigare än jag väntat mig, med största sannolikhet på grund av det varma vädret som är nu om dagarna.
Innan jag hittat mig en plats på det gärde jag tänkt sitta och vaka in dem, stötte jag två bockar som stod och måttade sig mot varandra. Den ena fick antagligen syn på mig då jag rörde mig sidled  ...  den stack som busen, och den andra såg ju det som ett svaghetstecken och jagade på den förra ...
Så kan det gå ibland ... det är väl det som kallas jakt, man är aldrig garanterad något utbyte ..
Morgonen försvann in i förmiddag, innan jag insåg att det inte skulle bli bättre än såhär denna morgon.

Desto roligare då Tobbe kom hem och hade haft jaktlyckan med sig :)
En fin fyrtaggare, stor i kroppen, blev dagens skörd :)

Det finns flera sätt att flå ett rådjur på. vi väljer att hänga upp det och påbörja flåningen uppifrån och neråt. Skinnet kan ganska lätt dras av på så sätt.

Blir det något spill av blod så torkar vi bort det med en ren urvriden bomullshandduk, som doppats i ättika/vatten.



Slaktkroppen förvaras i en viltsäck under mörningen, för att skydda den mot flugor/insekter medan den hängmöras.


Inga kommentarer: