Sidor

onsdag 4 augusti 2010

Revbensspjäll ..

En av mina favoriter är revbensspjäll och jag blev riktigt glad då jag hittade två små bitar i frysen häromdagen:)

De tinades över natten i kylskåpet .. utan plast givetvis.
Salt, peppar och aningens lite Herbamare .. smör i stekpannan .. sen var det bara att bryna godbitarna, innan fick de komma i en form och skjuts in i ugnen ett tag.
I ugnen hade jag redan satt in en form med några potatisar skurna i klyftor. De hade fått en smörjelse av olivolja och aningens havssalt ..
Medan dessa tu göttade sig i ugnen, tog jag en burk tomater och hällde i en liten gryta ..
På med spisplattan och tomaterna mosades med en gaffel .. i med aningens lite råsocker, lite salt och lite ättika. .. sedan fick det hela koka ihop lite.
Just till hemmagjord ketchup, gillar jag att använda Perstorp ättika .. då blir det "rätta" smaken :)
Gissa om vi göttade oss med dessa underbara spjäll och potatisklyftor med hemmagjord ketchup.. såå gött!

3 kommentarer:

L-Å Arvidsson sa...

Kul att se att det kom lite mat på borde...

Ellinor sa...

Hej L-Å!
Ja, det är väl dags att vårda matbloggen :)

Det har varit mycket förvärvsarbete i sommar. Nog har vi ätit, men har varit mest grillat och lättvindigt här hos oss;)

L-Å Arvidsson sa...

Ja titta å titta - men så kem de:)