Sidor

tisdag 2 februari 2010

Surdegsbröd ..

Här har varit märkligt stilla nu en liten tid .. Det innebär absolut inte att vi inte lagat mat eller fotograferat tillställningarna ..
Men just nu är jag absolut förgapad i att trixa med olika surdegar! :)

Jag har länge haft lust att köpa Martin Johanssons bok Surdegsbröd..   Nu har jag ägt boken någon vecka och jag gillar den skarpt!

Jag kan bara varmt rekommendera boken, den fyller en given plats hos de som vill ta upp gamla seder med surdegsbak! Martin skriver på ett lättsamt och kärleksfullt sätt i boken ... man känner passionen till surdegsbrödet studsa ut från bokens pärmar ...   Så underbart trevligt med en sådan bok, tack Martin!!

I Martins Blogg  finns också mycket trevligt att läsa kring surdegar och bröden .. absolut en av mina favoritbloggar!

Brödet på bilden bakades förra veckan (tror jag det var ..) Ett underbart foccacia (på rågsurdegsgrund) med olivolja, fetaost och basilika ..

Men nu måste jag tillbaka till mina bröd ... de skall snart in i ugnen .. Bröd på riktig vetesurdegsgrund .. såå spännande!! 

2 kommentarer:

Trillian sa...

Tack för tipset på boken och bloggen. Ska jag definitivt kolla in. Själv bakade jag mitt första surdegsbröd häromdagen på min egengjorda surdegskultur. Så himla kul att baka från grunden.

Ellinor sa...

Hej Trillian!
Ja visst är det otroligt roligt att baka med egen surdegsgrund!

Martin är otroligt entusiasmerande, man blir glad av att läsa hans blogg!:)