Sidor

tisdag 2 februari 2010

Blomkålsoppa på hemmagjord buljong .. och surdegsbröden ..

Så blev det en underbar blomkålsoppa idag .. en tjock och god variant av soppa .. Jag hade både kalvbuljong och kycklingbuljong .. dels efter ett kok på kalvbog .. och en halv Bosarpkyckling, där det blev en god slatt buljong över .. I detta goda, kokade jag ett litet blomkålshuvud ..



... och mixade till en krämig god soppa ..
Bilden av den färdiga soppan togs efter vår måltid .. det är därför det ser så snopet lite ut i kastrullen ..

En god och mättande måltid var det .. med en underbar skiva surdegsbröd med smör och ost bredvid ... ..

Vetegrunden till bröden, fick sin början för någon dag sedan ..
Vid min spismur började det snabbt att hända saker .. 
 Så blev det dags att göra en större deg ... men den satte också fart otroligt snabbt .. !

"Dags att göra stordegen", tänkte jag i går kväll ..  sagt så gjort ..

Jag insåg snabbt att den här rackaren till deg, behövde kyla ner sig lite .. den fick komma in i kylskåpet och lugna ner sig lite där över natten ..
I morse .. eller egentligen tidig förmiddag, tassade jag ner i köket och plockade ut degen ..
Den hade blivit riktigt fin .. :)

Degen fick komma ut på mjölat bakbord .. ett gammaldags bakbord, som gömmer sig i en bred låda i köksinredningen :)
Fram med jäskorgar ... och en liten form .. jag tänkte att vi skulle ha ett rostbröd med .. 

Nu hör det till saken att ljuset i min ugn har gett upp för länge sedan .. det är ett helt företag att byta lampan .. Jag fick ta fram min megalite och kolla med den ... Det såg nog lite roligt ut, där stod jag med en stor ficklampa och glodde in i ugnen under flera tillfällen på dagen .. :)

Nåväl ... Jag har konstaterat att jag skall investera i nya termometer .. en ny äggklocka .. och lite annat smått och gott :)

Bröden .. ja jag säger bara det !! Så underbart frasiga och nötiga och supergoda!
Jag bakade på störstadels vetmjöl från Saltå .. fast jag slumpade också i ca tre deciliter rågmjöl .. även det mjölet från Saltå. Rågmjöl är något av en favorit hos mig, det blir en underbar arom av det goda mjölet!
Första resultatet blev såhär ...
Det såg nästan ut som en sköldpadda :) En riktigt god sköldpadda .. Det här brödet åt vi av till soppan .. 
Fantastisk gott, matigt och frasigt bröd! :)

Bröd nummer två blev också riktigt fint ..
Det kändes lustigt ovant att använda termometer till bröd .. men ack så lärorikt!

Rostbrödet blev också en riktig höjdare!
Finfint och gott att rosta! :)

Vi var bara tvungna ... under kvällen .. att provrosta en skiva .. med mycket smör och aningens lite apelsinmarmelad .. Herreje va gött det var!


4 kommentarer:

UlricaA sa...

Det brödet ser ju helt sagolikt ut....delar du med dig av receptet???

Ellinor sa...

Hej Ulrika, kul att du kikar in hit!

Jag lovar att bröden var supergoda, kul om du har lust att testa!
Först och främst måste man ha en vetesurdegsgrund.
Den kan du få till på ett par tre dygn om du har gynnsamma förhållanden.
Ett jättebra tips för att börja baka med surdeg är att gå in på blogglänken Pain de Martin(under blogglänkar).. Eller ännu bättre, köp hans bok "Surdegsbröd"!

Jag hade tur och fick till en jättefin vetesurdegsgrund på endast två dygn:)
Jag använde mig av Martins recept "Levain på vildjäst", fast använde vetesrudegsgrund istället för vildjäst.
Kika gärna in på hans blogg och kolla ex på http://paindemartin.blogspot.com/2008/03/folklevain.html
Där får du ett recept som du kan jäsa i korg och få ganska så likt det jag gjort.
Stort lycka till, det är så roligt när man får till den där första surdegen!:)
Hör gärna av dig hur det går!

UlricaA sa...

Åh den boken har jag ju! den är kanon! jag har precis satt en rågsurdeg men kan ju sätta en vete oxå för den delen!!!! detta måååste testas! TACK!

Ellinor sa...

Spännande Ulrica, vad glad jag blir att det finns flera surdegs-entusiaster på kvinnosidan! :)

Just nu kokar jag Kubb här hemma .. jag har gett mig sjutton på att få till gammaldags kubb på surdeg, hoppas jag lyckas nu på tredje försöket ..

Kram och lycka till med bröden!