Sidor

onsdag 23 september 2009

Wook med fläskkött ..


Idag blev det wook här hemma .. på fläskkött och diverse grönsaker ..

Köttet som skurits i strimlar och kryddats med Trocomare _ fick wooka i kokosfett :)

Då allt kött var färdig wookat, fick små tunna morotstavar och en chili i små bitar fräsa i wookpannan:)

Efter några minuter fick Squash i små stavar, samt finskuren purjo följa efter ner i wooken ..






Till slut fick köttet komma tillbaka i wooken och blanda sig med grönsakerna ..
Och allt fick sällskap av lite kokosmjölk:)



Det blev riktigt gött det hela:)








4 kommentarer:

Birgitta Höglund's Mat sa...

Ser riktigt gött ut, Ellinor. Länge sen jag wokade nu, känner jag när jag ser de goda grönsakerna i pannan.

Ellinor sa...

.. Och jag blev sugen då jag såg dina soppor för några inlägg sedan:) Den där grönsakssoppan du gjorde _ påminde mig om de goda mustiga soppor vi åt då vi var i England i fjol på Drottning Elisabeths Sandringham:) (ja, inte slottet då .. utan jaktmarkerna:))

De rökta laxfenorna hos dig, fick mig att drömma mig tillbaka till rökt egenfiskad abborre .. *suck* så mycket gött det finns:)

Jag har aldrig riktigt blivit vän med min wookpanna, men idag tog jag rejelt med kokosfett i pannan .. och då blev det riktigt bra:)

Birgitta Höglund's Mat sa...

Du ser, det är bra med fett där med. Det är det som gör att det blir tillräckligt varmt i pannan.
Soppor är så bra mat, just när de får koka riktigt länge, det är nog engelsmännen bra på också..
Jag har märkt som du, att om jag kokar makaroner länge så funkar det bättre. Min mage tål även grönsaker som är kokta längre bättre numer. Förr skulle det ju alltid vara lättkokt, trodde jag.

Vad härligt det måste vara med alla jaktturer. För mig blir det bara jakt på bär och svamp i skogen ;)
Ha en fin dag./ Birgitta

Ellinor sa...

Tänk jag upplever också precis som du Birgitta .. Jag tål grönsakerna bättre om de är väl kokta.

Jovisst är det härligt med alla jaktturer, men vi är minst lika mycket i skogen, om inte mer, i träninssyfte med hundar och fölk .. på svamp, eller bärtur .. eller för att rekognosera inför jakterna ex bockjakten.
Det är ju viktigt att veta vad vi har på markerna och hur mycket marken tål att vi skjuter av, varje höst:)
De mesta skotten avlossas nog på skjutbanan:)