Sidor

onsdag 15 juli 2009

Rådjurssadel och abborre ..

Tisdagens middag fick bli en rådjurssadel som togs upp ur frysen måndag kväll .. vi firar ju semester :) Innerfiléerna var redan avlägsnade, det är syndigt att steka dem tillsammans med övrig sadel, de blir alldeles för torra då.
Den färdigstekta sadeln doftade himmelsk:) Sadeln serverades med potatis/morot mos smaksatt med smör och grädde, nyplockade kantareller och lingonsylt .. Cecilia och Ille ville ut med båten och prova fiskelyckan .. Så blev vi vid en fin abborre:) Maginnehållet avslöjade att den hade kalasat på kräftor ..

4 kommentarer:

Cissi sa...

Fina fisken ! ..och enda fisken haha. Jäklar vilken lättsmält mat.. Kräftklor ;P

Henriette sa...

Nyplukkede kantareller
WOW :O
jeg tror jeg skalud og se om de er kommet frem her i skoven hos os- jeg ELSKER bare kantareller med fløde

L-Å Arvidsson sa...

Rådjurssadel, vilken temp går du till? Har du spettat (stärkt den med något genom ryggen) den för att den inte ska böja sig?
Å - kantareller, var ut igår men hittade inga:(
låa

Ellinor sa...

Oj då, här har jag missat kommentarer från kära bloggvänner!

Henriette, jag håller med om att kantareller med grädde (och lite, lite hackad charlottenlök!) är såå gott:))

L-Å, Jag har inte spettat med något. Och temperaturen .. hmm jag brukar känna efter med en skarp kniv efter ryggbenet och jag vill ha en svagt rosa inre kärna..
Skall kolla nästa gång med temperaturen, jag går mera efter doften av att köttet är "färdiglagat" :)