Sidor

onsdag 1 juli 2009

Kyckling ..

Igår blev det kyckling till middag ..
Jag började med att "svetta" lite kryddor i järngrytan .. Koriander, chilipulver, paprikapulver, gurkmeja, lite havssalt, oregano och lite cajennepeppar .. Nuförtiden finns inget inkråm i köpkycklingen, riktigt synd eftersom det är fin bas till buljongen .. sedan smakar det ju gott också .. Nåväl, jag delade kycklingen i fyra bitar och fräste dem lite lätt i järngrytan med kryddorna .. därnäst fick en morot i slantar hamna i grytan tillsammans med vitlöksflingor, sedan hällde jag i en burk kokosmjölk (Märke:Markatta) Allt fick småkoka en timme innan jag lät paprika och några kikärtor följa i grytan .. En dryg kvart senare var det dags att smaka av det hela.

Jag kan inte säga annat än att kyckling nu för tiden inte är vad det var bara för 15-20 år sedan. Vad har hänt?? Hur är det möjligt att en kyckling smakar "ingenting"?

Förr fick man en mustig gryta när man kokade kyckling (eller allra bäst höns). Numera blir det ingen buljong av att koka en kyckling med kryddor .. (höns som jag förr kokade till härlig hönsfrikassé finns inte att köpa längre) .. Jag fick hjälpa på smaken med att tillsätta Trocomare.
Trocomare är oftast min "hjälpkrydda" om jag behöver "lyfta" smaken på en maträtt och inte har hemgjord buljong .. Jag köper aldrig buljongtärningar eller fonder i affären.

Jag kan gott förstå att man måste hjälpa kyckling på traven med att tillsätta marinader och kryddor innan försäljning. Det är trist att kyckling har blivit en så otroligt smaklös maträtt.

Vi lär inte köpa mera kyckling förutom det vi ibland köper till hundarna.
Vi kommer fylla på frysen med smakrik fågel från höstens fågeljakter istället.

Inga kommentarer: