Sidor

fredag 3 juli 2009

Gårdagen .. hetaste hittils?

Nu är semesterveckorna snart slut för min del.. ja, de första vill säga. Jag har en vecka kvar i juli månad:)
Valpen har växt ganska så mycket under dessa, snart fyra veckor som gått sedan vi hämtade henne i Finland.
Men tagen av värmen det är hon. Komma från norr i Finland där det faktisk kom snöflingor den dagen vi hämtade henne .. och hit till den här värmen .. Vi låter henne bada och svalka sig .. skönt att hon gillar vatten:) Hon är matglad iallafall, växer och är nog den mest aktiva valp vi haft förutom SockerCocker .. Det är liksom inget som går att jämföra med en liten snurrig jaktcocker:) I matväg får Valpen (och de vuxna hundarna), färskfoder av svenskt märke.
(Jag är möjligen duperad av en bra försäljare .. men jag gillade farbrorn som berättade att han började sin karriär i foderbranchen med minkuppfödning.
Han vann många utställningar med sina fina välmående minkar. Han sålde vid ett tillfälle ett par minkar.
Då han fick se dem igen efter en tid, kände han inte igen dem.. de var inte alls lika vackra och välmående som då han ägde dem ..
Det var då han kom på att det var tvunget bero på maten han givit dem! På den vägen blev det såsmåningom hundfoder av det hela).

Valpen (och vuxna hundar) får även hemlagad mat av olika slag, såsom nötfärs, äggulor, kycklinglever och märgben. Ibland lite kokta grönsaker, ibland råa.
Hon äter allt med välbehag:) När jakthösten är över finns mycket i frysen till hundarna .. men det räcker inte till nästa jaktsäsong. Då är färskfodret bra att tillgå som bas.

Det syns så väl på hundarna att det var en välgärning vi gjorde i början på året då vi beslutade oss att aldrig mera köpa torrfoder ..
Det mest påtagliga är att vi nu inte har hundar med dålig andedräkt .. Och att den avföring som blir efter dem alla, förmultnar på liten tid. Förut kunde bajset dröja evigheter med att förmultna .. helt fascinerande..

En annan påtaglig sak är att vår gammeltik på elva år nu plötsligt uppträder som hon vore ung igen:) Ingen är gladare för det än jag .. Vi har många minnen tillsammans med den underbara jakthund och familjehund som hon är. Det kryper en obehaglig känsla i magtrakten de gånger jag tänker att hon snart levt färdigt.
Tänk endå att man kan knyta så starka band till en fyrbent kamrat .. När vi jagar tillsammans, eller umgås i vardagen .. kan vi använda blickar och tecken .. jag behöver inte säga ett ord .. Underbara vän:) ~Idag gjorde jag maten så enkel som möjlig. Kebabkött av tunna tunna skivor nötkött (hade inget lammkött) serverat med finskuren vitkål och paprika. Till det en god och fet dressing på Crème fraîche och gräddfil.
Vi borde väl köpa oss lite fisk, men jag har inte hittat något ätvärt i de butiker jag varit inne i det senaste.
Jag längtar efter nyfiskad torsk som sväller i köttet som bara färsk fisk gör .. Undrar om kära broder åker ut och fiskar till oss om jag frågar ..
Nåväl, vi vår väl nöja oss med den aborre vi själva fiskar:) Och så slinker det ju ner någon burk makrill i tomat:) .. och för all del, inte att förglömma inlagd sill!

Det var förresten riktigt olustigt sist vi var iväg ut med båten.
Väl framme vid båtplatsen fick Tobbe åka iväg för att hämta något vi glömt.
Där stod jag ensam med en liten valp och en cockertik i höglöp då det plötsligt dök upp en STOR schäferhanne .. Okopplad!
Jag kände mig inte särskilt hög i hatten då ... jag har absolut respekt för stora främmande hundar.
Jag försökte tolka kroppsspråk och valde att schasa iväg honom, men hunden nonchalerade mig totalt och revirpinkade överallt innan han strök iväg.
Det som gjorde mig mest provocerad var att ägarna satt vid en brygga längre bort utan att bry sig ett dugg, även om jag hojtade till dem att kalla in sin hund.

Det är så otroligt nonchalant att göra på så vis! Även om inte hunden är ilsken så kan folk bli rädda när en stor hund dyker upp sådär. Sedan har man faktisk aldrig någon garanti för att ens hund inte kan råka i slagsmål ..
Gud vet hur det gått om jag hade haft med vår stora vithundshanne, då kunde det ha slutat illa .. två stora hanhundar och en löptik är ingen bra kombination .. och just en sådan situation där "världens snällaste" hund kan börja slåss ..

I sen kvällstimme delade Tobbe och jag på hemgjord glass .. det var gott och svalkande efter en olidligt varm dag ..

Inga kommentarer: