Sidor

tisdag 16 juni 2009

Recept / Köp mjöl från de små kvarnarna!

Jag har funderat över det där med att ha recept på min sida ..
Det är bara det att mina recept inte är statiska ..

Och någonstans är det just det som jag känner att jag vill förmedla; man behöver inte följa matrecept slaviskt!

Men visst, det är väl en sanning med modifikation ... För att göra Chiligryta, är det ju trevligt om man har i just Chili ... fast är där någon krydda man inte tycker om, ja då är det ju bara att ersätta den med någon annan krydda:)

Har man inte ex grädde, ja då går det fint med creme fraiche .. Eller som jag gjorde med mina skorpor igår .. I receptet stod det en kvarts liter mjölk. Jag hade inte mjölk hemma, så jag tog ett par dl grädde och lite fil istället. Och smaken? Ja, den blev så bra så! Jag kunde i och för sig tagit grädde och vatten också :)

När det gäller bakverk, är det nog smart att följa mängdanvisningarna i recepten om man inte bakad så mycket förut.. Bakverk är de mest känsliga recepten för förändringar så att säga ..

Det som jag dock ALLTID gör, är att byta ut margarin i recepten och istället ta äkta SMÖR!
Har man stekt ex en skinkstek, blir det oftast ett lager med fett som stelnar till i långpanna eller formen när skinkan svalnat .. Jag tar alltid tillvara det fettet och använder i ex matbröd. Och nej, det smakar inte skinkstek av brödet sen:)

Man kan också oftast halvera sockermängd i finare bakverk.
I mina matbröd tillsätter jag aldrig socker, det behövs inte överhuvudtaget vare sig för gäsning eller smak. Är det något som är att förstöra ett gott matbröd, så är det just att tillsätta socker eller sirap .. fy för den lede!

Det är heller inte dumt att göra en insats för alla små inhemska kvarnar runt om i Sverige. Är det många som köper Deras mjöl så finns förutsättningar för att De kan finnas kvar ..
Jag försöker alltid köpa mjöl från Björkaholms eller Stöpafors, tro mig, det är skillnad på mjöl och MJÖL.

2 kommentarer:

Maud sa...

Jag använder sirap i mitt matbröd, men ytterst lite. Har hört att brödet jäser bättre.Det är väl mest vi svenskar som sötar brödet. Jag tycker det är lika gott osötat, bara man har ett gott smör på.Kakor som heter dammsugare och chokladbollar och dylikt ryser mig.Så himla sött.Tycker inte ens om marsipan på tårtan.Varför tror industrin att vi vill ha så sött allting,trots att de vet att för mycket socker är skadligt.
Kram

Ellinor sa...

Det var något av det som jag aldrig kunde vänja mig vid då jag flyttade till Sverige .. just det sötade matbrödet alltså! Fäster sig som rådeg i gommen ..uurrk!
Jag håller med kring "dammsugare" och allt vad de heter de där inplastade sakerna. De är inte goda.
Jag har också hört det där om att brödet inte jäser om man inte tillsätter socker .. men mitt bröd har nog aldrig hört om det :D