Sidor

onsdag 17 juni 2009

Fläskkött med sötsur sås ..

I går tog jag upp ett paket kotletter ur frysen. Vanliga fläskkotletter är i regel inte roliga. De blir lätt torra när man steker dem, om man nu inte har fått tag på kotletter av en riktigt fin gris vill säga.

Jag ångrade faktisk lite att jag beslutat för kotletter idag, men så kom jag på vad jag ville göra med dem, nämligen fläskkött med sötsur sås a´la "kinarestaurant":) Jag plockade fram de ingredienser jag behövde ..
Vill man ha en färdig chilisås utan onödiga tillsatser kan man köpa Felix ekologiska .. Jag brukar köpa just den sorten, men senaste inhandlandet gick nog lite för snabbt, jag kom hem med fel flaska .. Nåväl, jag tänker inte slänga den .. Jag skar bort benen, strimlade kotletterna och stekte dem i min gjutjärnspanna med olivolja och smör, samt lite havssalt och vitpeppar .. Då de började bli färdiga, droppade jag över kinesisk soya sås .. (Jag redigerar lite i efterkant; Vad gäller soya skall man passa upp och läsa innehållsförteckningen .. Just den soya som finns på min bild var i "blåsväder" för endel år tillbaka .. Nåväl, vi överlever nog tjugo droppar ett par gånger om året ..) Sen tog jag fram min traktörpanna och hällde i all ananasjuice från burken (drygt 3,5dl) .. i med ett par matskedar tomatpure .. två matskedar vitvinsvinäger .. ett par matskedar het chilisås på flaska (jag hade ingen färsk chili hemma ..) och lite chilipulver från hälsokost. Sen viskpade jag i ung. 1,5 matsked majsenamjöl. Så var det bara att sätta på plattan och varma upp det hela och låta sjuda .. voila, sötsur sås!
I såsen hälldes sedan strimlorna med fläskkött och fett, samt alla ananasringar delade i bitar (vi gillar ananas!) .. Man kan ju för all del lägga till precis de grönsaker man vill ha. Jag var lat och tog enbart ananas. På med locket och låta det hela götta sig ett tag .. av med locket, ha på lite grönt, som för dagen bestod av persilja .. klart! Så blev det middag i Västtomta med kinesisk vri, utan att behöva köpa de där färdiga glasen, typ "Uncle Bens sweet and sour" ... Det här receptet har godare smak .. och är hur enkelt som helst att göra, det går inte att misslyckas:)

Till det hela ville jag ha lite ris .. jag kokar mitt ris med lite salt och en klick smör ... Jag kokar upp vatten, ris och smör ... slår av plattan när det kokar, lägger på locket och drar kastrullen lite åt sidan .. låter det hela stå en halvtimme (öppna inte locket i mellantiden!) ... sen är det klart!

Inga kommentarer: