Sidor

måndag 29 juni 2009

Mat i värmen..

Det bekommer inte hundarna med värmen när det gäller aptiten .. Det beror väl tilldels på att de inte får godbitar i tid och otid.
Valpen har dagar då hon knappt äter något, men det bekymrar mig föga .. alla valpar vi haft har varit sådana. Det de inte äter den ena dagen, äter de ikapp en annan dag.
Husfolket däremot är något loja i värmen .. Man har ingen lust att äta och absolut ingen lust att stå vid spisen någon längre tid.
Idag blev det sill på burk, lite potatis och en sallad.. ja, och så gräddfil förstås, med massor av dill:) En sallad behöver inte vara så märkvärdig .. Kinakål, morot och tomat.. och lite persilja.. mera behövs faktisk inte .. Utpå kvällen fick jag sån lust efter bröd.. Jag köper inte bröd, utan bakar själv då jag vill ha av den varan.
Ja, förresten en sanning med modifikation .. jag köper bröd ibland, av en bagare i närmiljön. Lite dyrare bröd, men de sägs vara äkta surdegsbröd. Nu är det inte alla affärer som har just den sorten .. Någon gång blir det också bröd från Saltå Kvarn.
Ikväll blev det iallafall hembakade småbröd .. synnerligen gött:) När man kavlar in smöret i den färdiga degen, blir det såna goda "lager på lager" .. precis som med wienerbröd .. Kära sambon tycker jag är en förunderlig människa .. baka när det är så varmt ute:) Så, nu har vi bröd ett tag framåt när vi blir "brödsugna":)
~ Ett tips för den snacks sugna "semesterfiraren" _ är att köpa kikärtor och lägga i blöt i vatten över natten .. Koka dem en dryg timme i nytt, lättsaltat vatten ... Sedan har man jättegott snacks, istället för ex chips .. Man kan även smaksätta dem med att rosta försiktigt i stekpannan med olika typer av kryddor, ex chili .. men vi tycker de är jättegoda som de är:).. Och nej, det går inte lika bra med "kikärtor på burk" .. de smakar inte i närheten lika gott.

Inga kommentarer: