Sidor

onsdag 11 mars 2009

Kanel och hundmat ..

Kanel är en krydda som jag tycker mycket om :) Den doftar gott, barken är dekorativ och en underbar smaksättare till både grytor och annat. De gånger jag kokar risgrynsgröt, har jag alltid en bit kanel med på hela resan från gryn till gröt .. och sen även ett doft på den färdiga gröten förstås:)

Lustigt nog har jag inte förrän nu på senare tid tänkt över att det finns flera olika sorter kanel. Den vi oftast använder på risgrynsgröten heter Cinnamomum cassia. Smaken är sötaktig och kraftig.
Äkta kanel kommer från Cinnamomum ceylanicum, ett träd som växer vilt i Sri Lanka och på några av de Ostindiska öarna. Denna kanel överträffar i både lukt och smak cassiakanelen. Lukten är mycket aromatisk, smaken sötaktig och lite brännande. Det är just den som jag köper på hälsokost och maler själv, så gött i kaffet när jag dricker kaffe och äggmjölk:)

I dag har det blivit minimalt med matlagning. Vi har ätit av det som redan lagats, det har blivit endel matlådor:)
Hundarnas mat är dock inget som görs i förväg, de får som oftast färskt. I dag blev det kycklinglever, någon potatis, ett ägg, strömmingsflundra och fil ...

Inga kommentarer: