Sidor

måndag 2 mars 2009

Broccolimåndag!

Jag gjorde ett riktigt kap på Hälsokosten i dag:) Broccolibuketterna var mycket billigare än vanligt, de hade satt ner priset eftersom de väntade ny leverans på onsdag .. Jag kom i precis lämplig stund och hann plocka till mig fyra stora buketter:)) Kära gubben låg hemma idag med smärtsam huvudvärk (migren?) och i sådana lägen så vill man ju uppmuntra och uppskatta lite extra .. Jag ringde hem och talade om att jag köpt något gott till överaskning .. Svaret kom spontant; Pizza .?? Vitt bröd..??
Tydligen var det någon där hemma som längtade efter en liten brödbit:D Nåväl, det var inte bröd som jag köpt, utan en särdeles god marmelad till oss var, och en god brieost .. Körsbärsmarmeladen är min min min ... Apelsinmarmelad är Tobbes favorit (hoppas han tycker om den här) .. och brie är en sån ost som man kan äta när som helst på dygnet, den passar till allt:)
Jag passade på att köpa en god gorgonzola också .. Kände för att göra en "Låda" även idag, så jag började med att strimla lite rökt fläsk och lägga i botten på en eldfast form .. ringlade över aningens litet rapsolja .. In i ugnen som var inställd på "Grill" .. ut igen .. Hade i lätt förvälld broccoli över fläsket .. och klickade över gorgonzola som mosats med en gaffel i lite mild yoghurt .. In i ugnen igen och låta gorgonzolan smälta in i broccolin och fläsket .. såå gött!!
Den där "pizzablicken" i Tobbes ögon ville inte ge med sig .. Så jag rörde ihop en pizzadeg på stenmalet vetemjöl från Björkaholm .. Nu har det sig så att vi är mera än trötta på tomater av alla slag här hemma .. Det är bara för mycket, med tomat i vart enda matrecept ..
Vi bestämde oss för en alternativ pizza och jag bredde därför ut dijonsenap på pizzabottnen .. lite strimlad salami, röd lök och några appelsinskivor i bitar .. En fet mild ekologisk ost från Änglamark och sedan pinjenötter över alltihopa, innan resten av gorgonzolablandningen klickades på toppen av det hela .. In i ugnen med "härligheten" och resultatet blev lite "sconeskänsla" på grund av att jag använde bakpulver ... men hur som helst, synnerligen gött!! Middagen var räddad och Tobbe fick sin efterlängtade pizza .. och en god klick med turkisk yoghurt till :)

Inga kommentarer: