Sidor

söndag 22 februari 2009

Lägesrapport kring hundar & Fölk

Nu har det vandrat iväg några veckor sedan vi bestämde oss att slopa en god del halvfabrikat, köpbröd och pasta ..

Margarinerna var det ju över tio år sedan vi slängde ut, nu har vi också dragit ner på oljorna. Min psoriasis verkar må bättre utan oljor.
Charkuterier är inget som vi handlar numera, föutom någon salami ibland. Vi handlade i och för sig inte mycket av den varan förut heller. Kokt och rökt skinka, som verkar vara standard, är synnerligen osmakliga produkter.
Falukorv är något vi äter mycket mycket sällan, just därför att det finns ingen god variant längre. Möjligen en med lite högre kötthalt, kommer inte på i skrivande stund vad för märke, men menar den finns i konsums sortiment. Hackekorv från hemgården är däremot en flitig gäst i vårt kök .. hoppas hoppas att den inte innehåller smakförstärkare .. det står inte deklarerat i så fall.

Annars är det trist här vi bor .. endast Konsum och Ica .. det blir man inte lycklig av:( OOps höll på att glömma Lidl, men där handlar vi väldigt sällan. Det finns inte mycket att välja på av oprocessad mat där. Har fått tips om go körv att köpa där, men jag gillar inte tanken på att djuren antagligen är uppfödda på foder med GMO gröda.
Nåväl, det verkar vara så att vi endast köper mejeriprodukter och någon grönsak/frukt på affären nuförtiden.
Kött har vi själva, förutom gris då förstås .. men den halva grisen vi köpte på konsum ((Swedish meats) var helt godtagbar.

Kryddor, ngn frukt, mörk choklad och lite annat smått och gott, köper vi på hälsokost. Där har de också god ost (32%), som vi handlar in ibland.

Så var det vikten då .. ja, inte vet jag om jag gått ner, men jag har iallafall inte gått upp:) Eftersom vi inte har ngn våg här hemma, så blir det svårt att säkerställa, men kläderna stramar inte:)
Min kära andra hälft har inte heller gått upp i vikt .. han är förvånad över det:) Han har nog gått ner något hekto, är gladare och piggare generellt och har blivit av med sin ständigt dåliga mage:D
Att slopa oprocessade kolhydrater är inte aktuellt för oss, men vi har dragit ner kraftigt på dem. Vi gillar en grönsak eller en potatis ibland. Men helt klart är det bra mycket mindre kolhydrater som slinker ner nu än förut. Och viktigast, minimalt med tillsatser i form av E-nummer, härdade fetter, dolt socker etc.

Jag bakar något vetebröd någon gång, eller en gammaldags sockerkaka m smör. Tobbe längtar efter Kubb, så det blir kanske att jag bakar det i morgon. Att ha ett bröd hemma, måste inte innebära att man äter mängder av det .. det finns ju frys :) Däremot känns det viktig vad för sorts mjöl vi använder. Numera blir det mest stenmalet ekologisk.

En annan sak som slog mig häromdagen, är att jag har tre plomber kvar att sanera ur tänderna .. amalgam är en källa till mkt elände .. kan min psoriasis dels bero på den?? Tyvärr har jag en obotlig tandläkarskräck, men jag har i och för sig en bra tandläkare som nog undrar var jag tagit vägen ..
Jag får nog tassa dit och beställa tid ...

Vad gäller hundarna så har vi inte ångrat en dag att vi slängde ut torrfodret:)
Det är en så enorm skillnad på hundarna när de åt torrfoder och nu, när de äter mest hemlagat, så man kan nästan inte tro det!
De har fått en klart bättre andedräkt och mkt bättre pälsar, de är gladare och mera harmoniska:)
Det kolkydratsladdriga är borta på en av tikarna, hon hade lite tendens till övervikt ..
Det periodvisa nysandet och kliandet verkar helt ha försvunnit:D

Själv har jag återhämtat mig från förra nattens elände ... men kära gubben har lite trauma kvar att bearbeta ... således kom han in med denna detalj då jag sade jag skulle åka och handla ...
Jo,jo .. nog är det snart påsk alltid:))

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Ellinor, av en slump hittade jag det här bloggen, nästan mer i min smak:) än den andra.
AK

Ellinor sa...

Välkommen :D