Sidor

söndag 22 februari 2009

Äkta mat .. en passion!

Plötsligt har maten blivit en STOR passion igen .. Idag har jag letat fram mängder av gamla kokböcker, det har varit jätteroligt att bläddra i böcker, minnas människor som är borta nu ... deras recept framkaller minnen .. tankar ... några tårar .. och skratt:)

Tobbes mormor var en krutgumma som lagade mat och bakade tills hon var närmare nittio år, hon skickade nybakat till oss titt som tätt:) Hennes recept på chokladkaka är underbart, jag tror det får bli en sån kaka till min födelsedag i maj:)

Mamma var en mästare att baka och laga mat. Fast jag tror egentligen inte hon tyckte det var så roligt alltid .. Mammas norska smultringar var underbara .. Hennes smultringar var inte rullade i socker men väl kokta i kokosfett, så underbart goa och kardemummiga :)

Det jag saknar mest från min uppväxt är all färsk fisk som vi åt! Något så kulinarisk som hvalkött hade vi mest en gång i veckan. Jag måste ta en sväng till Norge snart och se om det går att få tag i ..

Tänkt så gött också med färsk torsk som riktigt sväller när den sjudas i vattnet! Fiskbilen är egentligen ett skämt när den kommer .. man ska ha en gott öga för fisk, för att välja det som är färskast. Det bästa är att välja någon fet sort, de håller sig längre.

Men nu till dagens middag hos oss, det blev rödbetssallad och älgfärs på små trevliga grillpinnar som jag hittade i skafferiet ..

Rödbetssallad i EDA glas är nästan som ett konstverk i sig .. och den blev synnerligen GOD:)
Älgfärsen fick som sagts tidigare lite fett i sig från hackat späck ..
Färdig grillat .. Några små fina charlottenlökar fick koka i lite vatten innan de fick följa med in i ugnen .. mindre gasbildning då:)

Medan vi väntade på att maten skulle bli färdig, tog vi oss ett glas vin och något så guddomligt som rökt rådjurslår:) Svärfar hade varit med en jaktkamrat i fjol höst och den dagens jaktlycka fick vi en smak av .. Äkta rökt kött kan aldrig någonsin ersättas av aromer ... jag lovar!

Inga kommentarer: