Sidor

lördag 5 november 2011

Fyllda paprikor ..

Här i huset görs det oftast matlådor som vi tar med oss till jobbet. Men en dag för någon vecka sedan så åkte jag ifrån min matlåda hemma, glömde den helt enkelt.

Men tur i oturen – en av mina fina arbetskollegor, från före detta Jugoslavien, bjöd mig på hälften av sin matlåda, jättegoda fyllda paprikor!
Det var sådana ljust gröna spetspaprikor som var fyllda med färs och ris och sedan kokade. Det smakade jättegott och jag fick för mig att prova göra samma sak här hemma, dock med lite andra ingredienser..

De ljusgröna spetspaprikorna hittade jag på vår Konsum affär, jag hade aldrig förut köpt sådana...
Älgfärs togs upp ur frysen och blandades med kryddor, hackad lök och riven ost ... Paprikorna fylldes med färsen och fick plats i en form som jag täckte med aluminiumfolie och satte in i ugnen ..
Efter en dryg halvtimma så tog jag av folien och hällde över en burk med Änglamarks hackade tomater som blandades med ett par matskedar tomatpuré  ... Sen fick det hela stå ett tag till i ugnen och götta till sig ...

Det blev riktigt härliga fyllda paprikor!
Fyllda spetspaprikor .. 
Jag provsmakade en paprika direkt - och den smakade riktigt gott :)
Ny maträtt för mig - men absolut något som jag kommer att göra någon mer gång – såå gött!!

Inga kommentarer: