Sidor

söndag 17 april 2011

Mårbacka-kaka till Påsk

Så drar det sig mot Påsk och man skall väl ha något lite att bjuda på om här skulle dimpa in något besök.

Ja, det hade jag i tankarna i eftermiddag när jag kikade i skåpen och undrade vad jag skulle hitta på för något.

Jag hittade ett paket havregryn, ett paket potatismjöl och ett paket Skrädmjöl. På skrädmjölspaketet stod där ett recept på Mårbacka-kaka och det lät ju inte så dumt :) Receptet återfinns under "vår receptsamling" i sidomenyn till vänster.

Jag bytte ut bittermandel-oljan i receptet mot pomerans och halverade även sockermängden. Jag hade inte något bakpulver så jag använde bikarbonat istället. Det blev ändå en riktigt trevlig, söt och saftig kaka som även de sockervana skulle bli glada utav .. tror jag ..
Bakformen penslades med smör och beströddes med kokosflingor innan smeten fick komma i .. När smeten väl var i formen och fördelad efter bästa förmåga, doftade jag över kanel innan kakan fick komma i ugnen på ca 175°C.
I receptet stod att kakan skulle vara i ugnen ungefär 50 minuter, men min kaka var färdig efter ca 35-40 minuter ..
Mårbacka-kaka på mitt vis
En redig bit kaka fick bli njutning för kropp och själ i sen söndagseftermiddag .. riktigt gött!
Mårbakca-kaka med grädde och hemmagjord lingonsylt
Resten av kakan fick komma i frysen i väntan på Påsk :)

4 kommentarer:

Birgitta Höglund's Mat sa...

Den ser läcker ut din kaka. Tack för kaffet ;)
Stor Påskkram till er i Värmland från Jämtland.

Ellinor sa...

Hej Birgitta!
Kakan blev riktigt god och Tobbe blev alldeles förundrad över att bli bjuden på "Sockerkaka" ;)

En riktigt trivsam påskhelg till dig och dina med ♥

PåskKram från oss!

Henriette sa...

Det ser spændende ud
Glædelig Påske til dig og din famile.

I har jo nok ikke så meget forår som vi har i DK
Fuld sol og 18-22 grader ;)

Ellinor sa...

Hej Henriette!
Tack för trevlig hälsning, jag har helt missat den tills nu.

Nog har ni haft varmare än oss, men vi har haft skapligt härligt väder här med :)

Tyvärr har jag åkt på förkylning och har inte precis njutit av dagarna som gått, de har tillbragts mestadels i sängen :(

Men nu verkar det som tur är vända, och jag ser fram emot några lediga dagar då jag kan greja ute i trädgården ♥

Ha det gott!