Sidor

onsdag 2 mars 2011

Kalvbog med Rotsaksgratäng

I går vaknade jag vid ett-tiden på dagen. Det var ingen sjusovardag utan jag hade jobbat natt och behövde sova några timmar efter det :)

Hursomhelst, jag hade tagit upp en stor portion med kalvbog ur frysen som var tinad och färdig att tillagas.
Jag var lite inne på idén om att göra en Osso buco variant på min bog, men det blev bara halvvägs så att säga.
Jag delade bogbitarna och stekte dem i massor med smör i min gryta. Sedan fick lök, vitlök och lite pumpa göra sällskap. Övriga kryddor var havssalt, vitpeppar och stark paprika. En redig klunk torrt franskt vitt vin och sedan fick det hela bräsera i drygt en och en halv timme ..
Den smörstekta kalvbogen med lök, vitlök och pumpa
Tillbehöret blev en rotsaksgratäng på majrovor, lök och pumpa, varvad med kryddor och Parmesan .. och massor med créme fraiche och grädde ..
Rotsaksgratäng
Som avvägning till den mäktiga gratängen och kalvbogen, blev det en enkel vitkål och paprikasallad med äppelcidervinäger och citron ..
Vitkål och paprikasallad med äppelcidervinäger och citron
En riktigt härlig och mättande middag, där märgen var absolut favorit, såå gött! ..
  .. Och många matlådor blev det :)

2 kommentarer:

Birgitta Höglund's Mat sa...

Det var goa grejor det :) Nu får det bli lite långkok härhemma också..

Ellinor sa...

Långkok är ljuvligt gött och den här kalvbogen var riktigt riktigt god ♥