Sidor

fredag 12 november 2010

Malkött av älg ..

För ett tag sedan så tog jag upp två paket malkött av älg ur frysen. Eller älgfärs för de som gillar att kalla malkött för färs.
Färs, enligt mitt sätt att se det, är malkött som är utblandat med kryddor och annat, ex ägg och grädde.
Möjligen beror det på att jag är präglad av norska termer. Färs, eller det norska "farse", är malkött eller "kjøttdeig" som är utspätt med kryddor och annat.

Hursomhelst .. en torsdagkväll tog jag upp två paket malkött av älg ur frysen och tinade dem i microvågsugnen. Jag brukar paketera malköttet i halvkilospåsar. När jag tinar i micron tar jag givetvis bort emballagen och lägger det jag vill tina på ett fat...
Av någon anledning använde jag bara den ena halvkilon och glömde den andra liggandes i microvågsungnen ...
Dagarna gick och söndagsförmiddag öppnade jag dörren till micron och konstaterade något skamset att det låg ett kvarglömt halvkilo malkött av älg där ...
Men nu till anledningen, varför jag berättar detta misstag. Malköttet hade inte blivit dåligt .. det hade bara fortsatt att mörna på sig (eller mörna, det var fel ord, snarare bildades en torr yta) och var ganska så mörkt på ovansidan ...

Då jag vände på det hela, var det inte dåligt på undersidan heller ...

Och inte dåligt inuti ...

Det här älgköttet, som hängt i vår gammaldags slaktbod och mörnat, för att sedan malas till färs i samma slaktbod, var alltså lika friskt och fint.

Vad är det då som gör att köpfärs blir dåligt så snabbt, och vår älgfärs verkar kunna hålla sig hur länge som helst ?
Ibland hör man kritik ställda mot jägare, kring kötthantering och hygien. Men här ser man alltså att vår älgfärs är så mycket mera hållbar än köpfärsen.
Kan det bero (dels) på vad djuren ätit under sin levnad ? Ja, inte vet jag. Kan bara konstatera att mitt misstag blev till ett spännande experiment som ger bra mycket högre poäng till vårt hemslaktade älgkött ..

1 kommentar:

Emma sa...

Mycket intressant det där tycker jag! Anledningen till varför köttfärs håller sig kortare tid än annat kött är ju pga att processen som gör köttet dåligt påbörjas när köttet kommer i kontakt med luft. När färsen mals kommer ju varje liten del i kontakt med luft, varför de dåliga bakterierna som bildas på köttets yta då blir många fler fortare.

Självklart blir man inte dålig av några få bakterier utan det tar ett tag tills de är tillräckligt många för att göra skada, men det går som sagt fortare för köttfärs eftersom större del av ytan varit i kontakt med luft (därav att butiksmald färs bara har hållbarhet i två dagar, medan vakuumförpackad färs - som inte varit i kontakt med luft - håller i en vecka).

Jag skulle väl anta att det faktum att din färs legat kompakt i ett tätt utrymme har ökat hållbarheten. Sedan vet jag faktiskt inte om älgkött generellt har längre hållbarhetstid, lär ju ha att göra även med fetthalt osv.