Sidor

onsdag 15 september 2010

Åppelträd ..

Idag är jag alldeles lyrisk över våra gamla gamla äppelträd!

Det både bakas och lagas mat i Västtomta i dag, men tankarna är ute bland äppelträden:)
Vår kursledare väckte verkligen mitt intresse för att se äppelträden som de unika historiska träd de är ...
Idag har jag också upptäckt att några av våra träd bär olika sorters frukter på samma trädstam .. de är alltså ympade. Det är jättespännande att nu försöka att ta reda på så mycket som möjligt om de olika sorterna.

Så kan man ju undra varför jag inte har upptäckt detta på alla åren i Västtomta. Ja, jag har inget bättre svar än ointresse .. okunskap ...  att det är svårt att blicka så många meter upp i höga gamla obeskärda träd..
Och att jag förstås inte har tänkt på att kika upp i äppelträden på det sätt jag gör nu, efter äppelkursen ...
I mitt huvud har det tidigare liksom bara funnits mosäpplen, ätäpplen och vinteräpplen ..

Eftersom vår trädgård anlades för hundra år sedan, så kan där tänkas att vi har några sorter som inte är helt vanliga.
Hursomhelst, det har plötsligt fått en ny dimension att vandra runt i trädgården, kika på de tjocka, och hos några träd, vridna stammar som sträcker sig så högt så högt ...
Plocka någon frukt .. lukta ..  visualisera ..  smaka. Tänka på de som en gång planterade dessa gamla träd ... som ympade .. och skördade ..  Det ger på något vis en god känsla i kropp och själ ..

Inga kommentarer: