Sidor

söndag 7 mars 2010

Kasslerlådor ..

I februari firade vi Tobbes födelsedag ..
Får man vänner på besök, ja då vill man inte stå i matgrytorna i onödan .. Man vill äta någorlunda gott, umgås och ha en trevlig stund.  Det får man om man väljer att göra lådor  ...
Jag var så lat att jag inhandlade kassler .. ganska menlöst kött, men dock något som det flesta tycker om :)

Bara att smöra en form, lägga i kasslerskivor och sedan använda den detalj man vill skall sätta smaken ..
Jag valde sparris i den ena formen ... 

Den andra formen fick tratt kantareller ..













Tomater passar med det mesta, ger en mustig smak .. och gifter sig finfint med kassler ..

Slutligen vispade jag några deciliter vispgrädde, blandade i några matskedar Creme fraiche ..  någon matsked god senap, peppar och aningens havssalt .. Man bör vara försiktig med saltet, kasslern är ju salt i sig .. 
Sedan bredde jag gräddmassan över kasslern som ett täcke ... och in i ugnen med det hela en liten halvtimme på ca 200°c ..

Vid det laget då lådorna var färdiga, hade våra gäster redan kommit ... det blev således inga kort tagna ...  Lådorna serverades med ris (till de som ville ha) och en blandsallad ..
Gött, och framför allt, riktigt lättvindig mat!:)

Inga kommentarer: