Sidor

söndag 20 september 2009

Inlagd lax ...

Dagarna flyr framåt .. tiden räcker inte riktigt _ till allt som jag skulle vilja göra.

I fredags hade vi stämt träff min gubbe och jag, det var dags att "storhandla" .. Det är alltid trevligt när Tobbe följer med och handlar .. två huvuden producerar flera matidéer än ett .. ibland har jag helt enkelt idétorka:)

Och ibland finns inte riktigt lusten att offra ledig tid till matlagning .. vi väljer att gå ut med hundarna i skogen istället:) Såna dagar så blir det mycket lättvindigt hos oss .. Det blir plock av ost, salami, något kokt ägg .. ja, sånt där som man bara kan plocka fram på en "grisblink" ..

Nåväl, det blir till att klämma in lite matlagning mellan arbetspassen ..
Således gjorde jag inkokt lax lördag kväll då jag kom hem från jobbet ..
Förr var jag lite lat och tog till aluminiumsfolie nästan varje gång jag lagade till lax ..
Numera har jag mer och mer gått över att använda min "Fiskgryta".. Jag delade upp laxen i bitar på förhand .. enklare när man skall göra matlådor sen ..

Ingen märkvärdig kryddning, det fick bli flingsalt, kryddpeppar, pepparmix och dill .. och så smör förståss:)
Fiskgrytan passar precis inne i ugnen, jag kokar endast upp det hela på plattan, sen in i ugnen tills det är klart ..


Bitarna lades i "kokvattnet" att svalna, tillsammans med vitvinsvinäger, några hela nejlikor och kryddpepparkorn .. Ja, det var allt tror jag ..

I kväll smakade jag på laxen .. den var god:) Hundarna fick dela på renset .. gissa om de satt snällt:)
Så blir det riktigt trevliga matlådor i morgon, med lax och smördränkt broccoli .. samt en kall sås gjord på lika delar majonnäs och créme fraiche .. och lite vitpeppar.
Tobbe fick en potatis med i sin låda .. så blir han glad:))

2 kommentarer:

Birgitta Höglund's Mat sa...

Vad glad jag blir av att se sån härlig mat. Och vad glad du ska vara som har en fiskgryta ;)
Ha det bra./ Birgitta

Ellinor sa...

Jo, den är ganska praktisk:)