Sidor

tisdag 7 juli 2009

Pannbiff och vinägerångad kinakål med morot ..

Tidigt i morse då jag kom hem från första nattpasset, passade jag på att ta upp ett paket nötfärs från frysen. Norrmän skulle kalla det karbonade, den bästa köttfärskvalité som går att få i Norge (fast min innehåller mera fett ..).

Sen blev det "leka med valpen" en timme, samt utfodring av hundar och fölk innan jag kunde jag gå och lägga mig med gott samvete:)
Det lilla livet var så vänlig att sova tills klockan var närmare halv två(!)... skönt, så är jag nästan utvilad:)
Nötfärsen hade tinat och formades utan några tillsättningar, till fyra pannbiffar.

Ett gäng morötter skalades och fick koka i lite vatten och Trocomare.. Vattnet hälldes av och två goa smörklickar fick komma ner till morötterna. Jag hade lite kinakål som jag strimlade ... de fick följa efter ner till morötterna och smöret tillsammans med torkad basilika .. Det hela fick lite vinäger över sig ...
Vinägern ångade upp i morötter och kinakål några minuter, sedan var det hela klart:) En lite syrlig touch .. gött:) Pannbiffarna fick steka sig gyldenbruna i smör, en aning salt och pepparmix (Inte att förväxlas med någon färdig kryddblandning från affären,utan hela pepparkorn, vit,svart, grön och rosé som stöttes i min mortel ..), innan de fick en topping av en god och tjock ostskiva. Jag smälte ner ostskivorna lite i stekpannan innan de lades på pannbiffarna .. Så var det bara lite sås som fattades .. det fick bli chréme fraiche och fil som blandades med ett par matskedar chilisås:)

Inga kommentarer: