Sidor

söndag 14 juni 2009

Hemgjord vaniljglass ..

Jag hade sån tur att få en glassmaskin i födelsedagspresent av våra goa tjejer:)
I dag blev vi riktigt sugna på glass och självklart skulle glassmaskinen testas ..
Grädde, äggulor, mjölk, lite råsocker och så vaniljpulver förstås .. i med smeten i glassmaskinen ... Medan glassmaskinen gjorde sitt jobb, rensade jag några jordgubbar .. de fick sällskap i skålen med en handfull blåbär .. En dryg halvtimme senare satt vi på verandan och göttade oss med härligheten ... såå gött!! Man var bara tvungen att ta två gånger:)
Det härliga var att glassen smälte ! Jag har alltid äcklats lite av ex GB glass och hur deras glass aldrig ser ut att smälta ... den står bara där som en dallrig marshmallow ...
Den här glassmaskinen kommer att få jobba i sommar! Så gött och så mättande med massor av ägg och grädde i magen:))

2 kommentarer:

Maud sa...

Hej Ellinor! Kunde inte komma och hade ingen täckning med Telias mobil.Telenor gick därute , men slut på batteriet. Strömmen lade av i husvagnen så jag kunde inte ladda den.
Nu står den i Gravås, för Annikas gubbe ska greja den så att jag kan åka till Ransäter den 30 juni. Så vagnen får stå kvar däruppe. Himla synd att jag missa den goa glassen.Jag är ett vrak efter denna stämma. Jag har tagit hand om 22 danskar, så nu känns det som ryggen håller på att gå av. Upp kl.sex varje morgon och sent i säng och ett bedrövligt väder.
Jag kommer efter Ransäter med vagnen.
Kram Maud

Ellinor sa...

Trist att ni fick sånt uschla väder!
Vi får väl ta glass en annan gång, sköt om dig nu och vila upp dig till Ransäter:)