Sidor

lördag 16 maj 2009

Helgens njutningsgåva ..

.. till kropp och själ ... Hemlagad sockerkaka har vi nog inte haft sen i fjol någon gång:) Det här receptet är så busenkelt; vispa 3 ägg och 1,5dl socker (jag tog råsocker..) i ca 30 min med mixer (bra om man har stativ, så kan det stå där och vispa medan man gör annat ..). Ha i 3 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 150g smör och ½ dl filmjölk. Blanda varligt och ha i smeten i en smord och ströad form .. jag använde kokosflingor att ströa formen med ..
Det här är en ganska "tung" sockerkaka som fordrar lite tillbehör såsom ex grädde (jag vispar grädde med lite Creme fraiche) och en klick frisk sylt, eller varför inte bara osokrade bär :)

En annan njutningsgåva till kropp och själ var kvällspromenaden med hundarna i går ... vi fann liljekonvalj .. en av mina försommarfavoriter :).. De doftar underbart !

Inga kommentarer: