Sidor

torsdag 5 mars 2009

Inlagd strömming ..

Ibland har vi köpt färdig inlagd strömming i delikatessavdelningen .. De är dyra .. och jag tycker inte de är lika goda som hemgjorda .. men det är ju känslan av att det är lättvindigt, som gjort att vi köpt färdigt som oftast, inte just för att det är godast ..
Antagligen är det mineralsalt i de färdiga, de är ganska fräna i saltsmaken .. och så tycker jag att ättiksmaken är för dominerande på de färdigköpta .. nu har jag bestämt att från och med nu så gör jag själv .. det är ju inte svårt :)
Som panering använde jag mig av sesamfrön som jag mixade lite i en mixer .. fröna är ju feta, man får vara försiktig så det inte blir deg istället för panering:) Det funkade bra, blev jättegod smak på strömmingsflundrorna .. Inläggningen blev en liten blandning av äppelcidervinäger, sött vitt vin (istället för socker ..)och Perstorp ättika 24% utspädd med vatten (det var den jag hade hemma, använder den annars till fönsterputs och kalkborttagning i badrummet .. fantastisk städmedel!) .. ja, och så lite lök, kryddor och en morot fick följa med också .. Har inte smakat än, det skall ju vila ett dygn som känt .. men det ser gött ut och det luktar gött ..

1 kommentar:

Ellinor sa...

Ville bara säga det i bloggen, strömmingen var superdupergod:))

Vispade grädde och hade i resterna från gårdagens sås, samt kokade två små potatisar per skalle idag.. det lustiga var att vi inte orkade äta så mycket potatis (!)

Men gött, gött :)) Nu måste jag bara memorera och skriva ner receptet på inläggningen... hmm .. matlagning är som en kemilektion egentligen .. man ska skriva ner det innan man häller i det så att säga:D