Sidor

söndag 8 mars 2009

Fantastisk snöväder!

I dag var vi uppe med tuppen, ja till att vara en söndag vill säga .. klockan var nog närmare sju innan jag gick upp ..
Ute hade det redan då börjat yra lite i luften, jag kände det när jag öppnade sovrumsfönstret, vinden studsade som en liten kall chock in mot mina bara armar .. gött:)
Det som är det minst roliga när det snöar är givetvis att den (snön) måste forslas bort på något sätt. Har man som vi, en stor gårdsplan att feja, ja då kan det kännas mindre roligt. Ibland är man sådär tillfälligt avundsjuk på den som bor i stan i lägenhet och inte behöver göra just något när det snöar. Fast den känslan ger med sig så snabbt man kommer ut och får jobbat sig igenom såpass mycket snö så att man ser slutändan på det hela:) Nu är det ju inte heller jag som gör grovgörat, kära gubben tar det mesta med traktorn, så får jag handskotta.
Hundarna gillar sånt här väder, de är ju skapade ur kyla och frost, dessa underbara spetshundar ..
Det är endast liten cocker som inte har päls för nordligare breddgrader .. hon blir snabbt fuktig i pälsen, ingen polarpäls nej:)

Frukosten idag blev den sedvanliga havregrynsgröten och äggröra samt hackekorv .. Det ligger något tryggt i att äta samma föda varje frukost. Man behöver inte fundera och planera, den bara görs sådär halvt i sömnen för det mesta, det passar mig bra:)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Ellinor! Det är inte så roligt att bo i stan heller när det snöar. Klafs,klafs ingen snöplog i sikte.Så det blir till att stanna inne.Törs inte ut för jag är rädd att halka och då far armen iväg och det gör ont,ont. Såg att Cecilia gjort en störtdykning.Tur att det gick bra i alla fall. Rotmos och fläsklägg idag, de va gött.
Kram Maud

Ellinor sa...

Jo, det är klart .. man skall väl spara in på snöröjningen också kanske? Verkar så ibland. Förr i tiden så började man köra snö mitt i natten, nu tror jag det är så att de får vänta tills en viss tid innan de får börja .. obekväm arbetstid får de väl knappt ha nu för tiden snöröjarna.

Rotmos och fläsklägg är såå gött:))