Sidor

måndag 23 mars 2009

Crepés ..

I dag kändes det lite "kyvigt" sådär som det kan kännas när man jobbat två pass på varandra..
Vaknade lite efter två idag och konstaterade att jag fortfarande var lite seg i huvudet. Vad passar bättre än att göra Crepés en sån dag.. stå och invänta att pannkakorna steks är ju ren terapi .. Som fyllning valde jag räkor och tonfisk, enkelt och gött:) Vi köper aldrig mera de där räkorna i saltlag .. vi råkade läsa innehållsförteckningen och fick se att det var massor med smakförstärkare (E621) i de där räkburkarna. Sedan den upptäckten köper vi endast räkor med skal. Det tar inte lång tid att ränsa några räkor, ren terapi det också faktisk och så får man lite flashbacks till trevliga räkfrossor :D .. de är också mycket godare:)
Räkor och tonfisk, samt smulad fetaost och riven grevé fick fylla våra crepés, lite ost även uppe på det hela, in i ugnen en liten kvart .. sen var det bara att njuta, tillsammans med lite god turkisk yoghurt .. såå gött!
För de som undrar hur jag gör min pannkakssmet till crepés så är den som följer; tre ägg, tre dl vispgrädde, 1 dl vetemjöl (ekologiskt) lite flingsalt .. låt stå och svälla ett tag. Steks med mycket äkta smör, helst i en gjutjärnspanna:) .. blir ca tio pannkakor.

1 kommentar:

Anonym sa...

Måste verkligen tacka för receptet på smeten! Jag provade igår (med fullkornsdinkel och skrädmjöl, det var vad jag hade hemma) och det blev så himla gott. Bästa pannkakorna någonsin tyckte både jag ocj min sambo.