Sidor

onsdag 11 februari 2009

Klara färdiga gå!

Ja, nu är det på tiden att fortsätta den här bloggen, som ligger mig mycket varmt om hjärtat:) Det är dags att börja dokumentera allt det roliga som händer oss i vår befrielse från E-nummer och processade matvaror:)

Andra får kalla det placebo effekt eller vad de nu månne kalla det ..
Något händer absolut med oss, psykiskt och fysiskt! Det är något mera än omtanken och det sociala välmåendet som man uppnår när man får och ger uppmärksamhet..

Tobbe sade här om dagen "Nu skiter jag som en björn på våren" .. Jag stod lite som ett frågetecken och undrade vad riktigt det betydde, jag har inte sett så mycket vårskit efter björn .. "Hur då ?" frågade jag (lite lätt äcklad eftersom vi inte brukar prata om avföring i vanliga fall .. ) "Torrt" sa Tobbe .. Det hör till saken att Tobbe har varit dålig i mage tarm i minst 10-15 års tid .. diaré är bara förnamnet ..

Nu, efter dryga fyra veckor med undvikande av E-nummermat, bort med köpbröden, kaffebröden, kakor, kex och äckel .. ja, nästan inget hembakat heller .., bort med pastan (det var inte svårt, pasta är inte gott ..)

OCH mera smör, grädde och röd mjölk ..

Tobbe skiter TORRT! Helt otroligt!!! (Ja, jag vet, vi är för "unga" för att prata avföring, men det var tvunget att sägas!)

En annan försiktig undran handlar om min psoriasis som jag varit värd för sedan trettonårsåldern ..
Det ser och känns annorlunda ut i huden .. Än så länge så vågar jag inte hoppas på något mirakel, men i nuläget är mina exem bara hälften av vad de varit under flera år ...

Vi får se framöver om det håller i sig eller om det enbart är tillfälligt. Jag tar inte ut någon glädje i förskott ..

~

För bara några år tillbaka åktes skytteltrafik mellan olika aktiviteter med ungarna .. Det var inte alltid att middagen var sådär genomtänkt och hemlagad .. Det blev lätt hänt en smörgås istället för varm mat. Det blev pasta och falukorv .. eller färdig fiskgratäng. Det var lättvindigt och tog ingen tid att att göra i ordning. Finns det något äckligare än falukorv egentligen .. ? Nej. tacka vet jag hackekörv!
Men när vi nu har börjat snegla lite på vad många andra handlar, så inser vi att vi nog är riktigt "nyttiga" ändå .. Vi har inte köpt ett köttfärspaket på många herrans år, än mindre margariner .. Halvfabrikat som soppor och såser kan vi inte begripa att någon vill köpa, eftersom det är så lätt att göra egna.

Numera som tjejerna flyttat hemifrån, har det blivit ett stort tomrum .. Men tomrummet är i färd med att fyllas av gledjen att de faktisk klarar sig bra, båda har jobb och lägenhet och bil (det där sista till ständig oro för en stackars mamma ..) Båda har också med sig traditioner kring mat och matlagning och det känns skönt:)

Cecilia kommer hem varje fredag och sover gärna över, om hon inte har avtal i stan .. Då blir det hemlagad mat som gäller, och så får jag tillfälle att skicka med några matlådor:)

Christina är inte lika ofta hemma, hon är sambo, ständigt lika konstigt att ta in att "lillflickan" blivit stor .. Hon lagar gärna maten själv och jag vet att hon har med sig "handlaget" att laga vettig mat:)

Numera blir det som oftast bara Tobbe och mig vid matbordet. Det är jätteskönt att vi gillar samma sorts mat, vi gillar att ta fram gamla recept ... och vi är inte heller rädda för att prova något nytt:)

Men i ärlighetens namn .. det blir mest "Gammaldags mat"! :))

Inga kommentarer: