Sidor

söndag 25 januari 2009

Matminnen ..

Jag kommer så väl ihåg när mamma lagade mat då jag var liten ...
Det doftade härligt av stekta kotletter i riktigt smör ... de fick steka riktigt länge .. det var innan rönet kom att stekyta var cancerframkallande .. och att animaliska fetter inte var bra ..
Jag tror inte ett dugg på det längre.. alltså att det är cancerframkallande med mat stekt i smör. Margarinerna är det som är hälsofarliga ... inte det som är äkta.

För egen del har jag aldrig mått gott av pasta. En sak är mjölkstuvade gammaldags makaroner ... det går bra. Men de där halvkokta "al dente" är fruktansvärda för min mage.. en engelskman ville sagt "I have gas .. " och jo, jag blir som en riktigt stor gasboll hela jag när jag ätit dylikt.
Samma sak med köpbröd .. min mage klarar inte av det .. GAS säger jag bara:(
Brer jag samtidigt smörgåsen med margarin, ja då har jag verkligen säkerställt mig att det slinker ner något som jag inte mår gott av:(

Jag har sen trettonårsåldern lidit av psoriasis ... jag har nu mer och mer uppmärksammat att när jag äter margariner och vissa oljor och viss processad mat, då blossar mina eksem .. Margarinerna är det länge sedan vi slängde ur huset, säkert runt tio år sedan. Men vissa av oljorna fanns ju kvar förstås. Och sen så har jag ätit lättmargarin på jobbet, eftersom det varit det enda "smör" som funnits till fikasmörgåserna. Nu är det absolut slut med det, jag tar med egen massäck.

Nu har vi alltså tagit tag i saken MAT .. Vi har slängt ut pasta, köpbrödet och faktisk även torrfodret som vi tidigare gav till hundarna.

Den här bloggen startas för att jag vill dokumentera vår matresa mot vad jag tror är den kost som är bäst för oss, fôlk och hundar i Västtomta. Och kanske kan vi motivera några på vägen, att försöka hitta alternativ till all färdig processad mat som finns i handeln.

Inga kommentarer: