Sidor

lördag 14 februari 2009

Allt man kan göra på vitkål:)

Jobbade idag, men strax jag var hemma vid tretiden så bestämde jag mig för att gå lös på några råvaror här hemma. Cecila och Tobbe hade åkt ut för att pimpla, så köket var tomt och inbjöd till aktiviteter:)

Jag fann ett stort vitkålshuvud i kylskåpet, samt lite annat smått och gott i sval och frys ..

Det fanns två kotletter, ett paket älgfärs och en rådjursbog att laga av ..
De två kotletterna blev öronmärkta till en god wook med lök,färsk ingefära, kålrot och morot ..


Den där citronen på bilden ovan, ekologisk sådan, var tänkt att sätta en piff på wooken med lite rivet citronskal, eftersom jag använde kokosmjölk i det hela. Men i slutändan så kom Tobbe och Cecilia hem och var hungriga, så citronen blev glömd ..



Mycket gott var det iallafall och tre matlådor blev det efter att vi ätit:))
~
Det där kålhuvudet retade aptiten på äkta Norsk surkål, det blev att jag gjorde en liten gryta ..
Hämligheten med Nosrk surkål är massor med kummin, vinäger och en god klick SMÖR ..


Och så skall den koka riktigt länge ...

Sen får den stå och gotta sig över ett dygn, för att serveras lämpligen till "köttkaker" eller pannbiff på svenska .. GÖTT .. och näst intill beroendeframkallande:)
Mitt i all matlagning kom Tobbe och Cecilia hem med sin fiskelycka ...


Alla småaborrar blev kokade till katten, men den stora blev flådd och stekt tillammans med innanmätet som var massa god rom ..

Sen blev det en kålpudding på älgfärsen, en riktigt god gammal klassiker som får bli söndagsmiddag ..

Rådjursbogen och resten av kålen fick vänta tills i morgon, men det blev en liten romantisk date med Tobbe ... Cecilia åkte till stan ..
Det blev lite rött vin och en god pizza på en botten av ägg och keso, toppad med salami, tomatpuré, en god ost och lite fetaost ... samt en handfull av pinjenötter ..

Inga kommentarer: