Sidor

tisdag 29 mars 2011

Ännu en måltid med tjälknöl ..

Jag var riktigt riktigt lat igår ♥

Då jag kom hem från nattskiftet tidigt måndag morgon, blev det först en aldrig så liten kisspromenad med lilla jaktcocker Saga :)

Sedan blev det en lång varm dush, hårtvätt och hårinpackning. Hela kroppen fick en booster med ljummet kokosfett som smörjdes in på hela kroppen, gött! Avslutningen blev fotbad och väl insmorda fötter ♥

Jag sov tills strax efter två och vaknade till en strålande fin dag :) Det blev en vandring i trädgården – där finns hur mycket som helst att sätta fingrarna i och greja med, men nog är det lite för tidigt än för sådana bravader.
Eklöven och de kvistar som ramlat ner under vintern får faktisk ligga ett tag till. De ligger bra där de ligger :)

Klockan går snabbt mot kväll när man sovit bort halva dagen, så tjälknölen fick göra bas för middagen även i går.
Tillbehör blev en spenatstuvning som jag gör på följande vis; I en lagom stor gryta klickar jag i ca 75gr smör och 500gr frusen spenat. Jag låter det hela koka upp utan lock och  sedan får det stå och småkoka länge, så att det mesta av vattnet i spenaten ångar bort. Sedan häller jag i en redig slump med grädde, kryddar med havssalt och svartpeppar och låter det hela koka ännu ett litet slag innan jag har i en tomat skuren i småbitar. Syran i tomaten lyfter hela spenatstuvningen och motvärkar den annars lite tunga gräddiga smaken. Gött ♥
Tjälknöl på rådjur med spenatstuvning
Övriga tillbehör blev en röra på Smetana med finhackad bladpersilja och röd paprika, samt en tomat och löksallad med fetaost och oliver, såå gött ♥

2 kommentarer:

Birgitta Höglund's Mat sa...

Så gott med såna rester. Och vilken spenat... Alltid älskat spenat, Mamma odlade egen så vi åt det hela året.
Jag ville alltid ha ketchup till, tycker den kombinationen kan vara god än idag.
Så din tomat i förstår jag blir mycket god :)

Ellinor sa...

Riktigt gött med spenat, jag skall nog också försöka odla lite av den varan i år, så gött när man kan skörda från eget lanne ♥

Men nu längtar jag till de första späda nässlorna ♥ Nog är det några veckor kvar, men ojoj så skönt att det snart är april :)

Tänk ketchup har jag inte ätit på år och dag. Ingen av ungarna gillar det, så jag har aldrig ketchup hemma.
Däremot händer det nån gång att jag köper chilisås och det är ju ungefär samma sak.
En kanske ska prova med en slatt chilisås i spenaten nästa gång :)