Sidor

torsdag 20 januari 2011

Fullmåne, Ättikströmming och nya kläder ..

Så har jag hamnat i en kombination av fullmåne och omställningssvårigheter från nattvak till det mera normala, att vara dagaktiv ;)
Det innebar att jag försov mig i morse, vilket var riktigt onödigt då jag missade en tid hos frissan som jag verkligen hade sett fram emot. Det var bara att bita ihop och ringa frisören och be om ursäkt .. Pinsamt!

Nåja, det kommer en ny dag i morgon, då skall jag ta mig tid till en sväng inom ett par tre klädaffärer och se om jag kan hitta något roligt. Det är hur länge sedan som helst sen jag handlade in lite blusar och tröjor och allt annat smått och gott som gör en garderob. Nu börjar det bli lite kris, så jag hoppas jag hittar åtminstone några plagg som jag gillar.

Jag inledde mitt försvarstal över kommande utgifter redan i går kväll, med en lång monolog till kära gubben.. Han kontrade med funderingen om jag möjligen hade fått någon ålderskris :D
Tja, jag har inte känt efter, jag bara följer mitt stigande behov av nya kläder!
Och om det nu är någon ålderskris, så handlar den i så fall mera om mina kläders ålder än om min ... och krisen borde vara välkommen efter många år med tråkiga jeans och tröjor var enda dag .. ja, förutom de dagar som jag svassar runt i någon överdragsbyxa, jaktbyxa eller dylikt.

Jag älskar min nya gråa kjol som jag köpte till mig själv i julklapp, men jag har sorgligt lite möjlighet att använda den..
Har man fyra jakthundar, så går man lixom inte i ny kjol till vardags.
Fast jag har redan nu en framtida anledning i februari, att klä mig i min nya kjol ;)

Den 16 februari kommer Kostdoktorn till Arvika bibliotek och har föreläsning i Medborgarskolans regi, från klockan 19.00-21.00, jag tror att det kommer att bli en riktigt intressant föreläsning :) 
Det går att boka biljetter via länken här,  Medborgarskolan, antingen via nätet eller per telefon. Kul!
~

Söndagkväll gjorde jag ättiksströmming ..
Det är ju en underbart enkel sak att göra och mycket billigare än de färdigstekta som man kan köpa ... Och de hemmagjorda blir utan panering :)

Börja med att koka en lag av 3 dl vatten, 4 matskedar 12% ättika ( bara att ta Perstorps ättika och spä ut till 12%) en rågad tesked havssalt och en liten matsked honung (eller skit i honungen ..)
Jag valde att koka löken (två stycken skivade) i lagen, just för att jag tål den bättre då. Alltså, bara att slumpa ihop allt till lagen, samt lök, och ge ett uppkok.
Sedan satte jag ut kastrullen för att den skulle kyla av snabbt.

Sedan var det bara att lägga ihop två och två strömmingsflundror ( jag hade ca 600gr strömming) och steka med lite salt och vitpeppar.
De hänger fantastisk bra ihop utan vare sig ägg eller mjöl, bara man är lite försiktig när man vänder dem i stekpannan (mycke smör!!)
Så snabbt de var stekta så lade jag dem i ett glaskärl och varvade med lök och grovkrossad kryddpeppar (ca 1 matsked) ..
Sedan hällde jag på den avsvalnade lagen och ställde undan det hela i skafferiet ett dygn..

Det var synnerligen gött med ättikströmming dagen efter, då den fått stå och dra smak och var sådär förunderligt härlig som bara ättikströmming kan vara ♥
Jag åt min ättikströmming med massor med gräddfil/grädde, ett par klyftor potatis och lite kokt pumpa .. så gött!

Resten av veckan har jag ätit lite oklokt kanske ..  Jag har snöat in på lammribba och så hittade jag några bitar i frysen ..  Den här lammribban blev min, och endast min .. den räckte till matlådor i flera dagar..
Det blev aningens kolhydratsnålt  .. något som gjorde att jag blev något illamående och fick perioder av hjärtklappning.
Nog förstod jag nästan vad det berodde på, det är ju en känd övergående åkomma efter ordentligt sänkt kolhydratsintag.
Jag frågade ändå för säkerhets skull, en doktor inom området, som gav mig ett betryggande svar.
Tack för det! :)

I kväll måste jag nog äta något med kolhydrater i, jag blir baske mig inte av med hjärtklappningarna av att bara dricka grädde i kaffet.

Dessutom skall jag sitta uppe en bra bit utöver sena kvällen och vänta in övernattningsgäster. De har åkt ända från Gällivare och hit till Värmland för att para sin tik med en trevlig Värmlandshane. Han heter Castor och syns till vänster på bilden. Den andra hanen, den till höger, är våran Gandalf :)


Jag har redan riktat in mig på att äta en stor tallrik jordgubbar med grädde i kväll, det skall nog göra susen :)

Inga kommentarer: