Sidor

tisdag 19 oktober 2010

Höstens första älgkött ..

.. är något alldeles speciellt!
Oftast har de sista bitarna älgkött från förra året, redan gått åt för länge sedan.
Och oftast har malköttet varit slut sedan i maj någon gång.

Så otroligt gott då att få steka en bit biff och äta med bara kryddsmör till, eller att steka några redig hamburgare utan att blanda i malköttet annat än salt och peppar.

Hursomhelst, det packades kött i söndags. Köttet och malköttet kom från Tobbes jaktlag och det var riktigt fint som vanligt.

Mitt i vägningen av köttfärsen, dog min digitala våg. Sån tur då, att man inte slängt den gammaldags pålitliga vågen, som väger korrekt utan minsta ström eller batterier ...

Lite brydd kunde jag konstatera att jag fick tänka till lite, innan jag drog de där små loden åt rätt håll ...

Egentligen är det något som genomsyrar vårt samhälle just nu, tydligare än någonsin tycker jag.
Alla nya digitala instrument gör att man glömmer de där viktiga grundkunskaperna.

Jag tar GPS som ett exempel. Folk är så vana nu vid GPS, att man snart inte kan tänka till och använda en karta  ..
Samma sak i skogen, många jägare har moderna utrustning, som bland annat innefattar GPS med pejlhalsband till hunden.
Så hittar jägaren alltid hunden, och han hittar hem ... han kan ladda upp på sin dator, hela hundens färdsträcka under dagen. En fantastisk uppfinning, använd på rätt sätt ...   Men vad om batteriet dog?
Då är det faktisk tryggt att känna sin skog ... och att alltid ha med sig karta och kompass i ryggsäcken.

Nog är det viktigt att bevara vissa kunskaper .. och behålla vissa oumbärliga köksattiraljer :)

Inga kommentarer: