Sidor

fredag 17 september 2010

Valnötsbröd och baguetter på surdeg ..

En bok som inte kan berömmas nog när det gäller surdegsbak för nybörjaren, är Martin Johanssons bok om "Surdegsbröd".
Boken är upplagt på ett sätt som tilltalar mig, recepten ger sådär lagom stor mängd om man vill baka flera sorter och bilderna är sköna :)

Det går bara inte att misslyckas med recepten, det är bara att följa anvisningarna .. en toppenbok!
I går provade jag ut två av Martins recept, det ena på valnötsbröd och det andra på baguetter..
Nog hade jag lite i underkant med valnötter ... det blev drygt fem deciliter istället för receptets åtta deciliter ..  men bröden blev riktigt goda!
Baguetterna blev också en trivsam historia, som jag tänker upprepa :)


Nu har Martin skrivit ännu en bok, den här gången om bakning av enklare bröd. Det är inte ofta jag köper en ny bakbok ... men den här skall jag se till att införskaffa ett exemplar utav .. Man blir glad utav sådana här böcker som andas enkelhet och genuin glädje över att tillaga det gammaldags äkta :)

Inga kommentarer: