Sidor

tisdag 1 juni 2010

Uppdatering

Dagarna går snabbt och juni har redan kommit!
Jag skall ha två veckor med ledigt i juni och hoppas att det blir sådär lagomt varmt och minimalt med regn.

Våren och hösten är nog de årstider som jag sätter allra mest pris på, och det är underbart att få vara så privilegierad att man kan ta ledigt några veckor under just de tiderna :)
Förrförra veckan blev det lite arbete med att få hem en del av det som avverkats under senvintern ..
Trädgården är sorgligt eftersatt .. det blir så när man gör andra roligheter istället ..
Nåja, det är inte så att arbetet försvinner, det väntar ju snällt tills man börjar .. och börjat det har vi då gjort nu. De där fina späda nässlorna som jag lät stå kvar i en rabatt vid lillstugan i fjol .. ja, den har tagit överhanden rejält ska jag säga ..
I en annan rabatt dök det upp ett par vinbärsbuskar för många år sedan .. jag lät dem stå och växa till sig där, men nu äntligen tog jag mig tid att flytta dem ..
Håhå jaja, säger jag bara, det är inte det lättaste att gräva upp och plantera om stora buskar.. nu är det emellertid gjort och jag tänker försöka få till en rabatt av det igenväxta hörnet vid grusgången ..

Att forsla bort ogräs och gamla rotsystem av den här kalibern, görs bäst med att lägga allt på en presenning och dra iväg det åt skogen sen ..   Nog är det en del kvar att göra, men så snabbt man börjat se konturerna av det som ska bli, så är det genast roligare att exempelvis slita sig genom en gammal igenväxt rabatt :)

I år gör vi samma sak som vi gjorde i fjol  .. vi klipper ungefär halva gräsmattan och resten får bli midsommaräng innan vi slår den. Vi har nyttjat alldeles för mycket tid genom åren med att sitta på en gräsklippare i timtal. Nu gör vi annat istället ..
Här uppe på kullen vid flaggstången växer det någon sorts gräs som doftar så himmelsk gott! Just nu är det maskrosorna som regerar, men framåt sommaren kommer det bland annat blåklocka och prästkragar här ♥
Grusgången är nu nästan klar att möta sommaren, vi hoppas att hålla den i schack med en sorts harv som vi hänger bak på fyrhjulingen. Den här bilden är tagen innan grusgången var åtgärdad..
Det här gärdet är beläget åt norr, det vill säga på baksidan av huset. Här har vi varje dag rådjur som kommer på besök :)  Här är också en super träningsplats för vår jaktcocker :)
~
Just nu är tiden att riktigt njuta av rabarber .. både rabarberpaj och rabarberkräm är godsaker som vi ofta äter just nu när det är nytt och nyfiket. Jag återkommer med ett ungefärligt recept på min favorit paj med tillbehör :)

Ha en strålande juni!

5 kommentarer:

L-Å Arvidsson sa...

Mycket göra så här i sommartider, sommarmånaderna.
Hundar och samla för vinterförrådet av alla godsaker.
Svårt å hinn me...

Ellinor sa...

Nog är det svårt att hinna med allt man vill göra, de blir te å prioritera ;)
Ha en underbar sommar L-Å!

Birgitta Höglund's Mat sa...

Så vackert du har det runt om, Ellinor.
Klokt beslut att låta en del av gräsmattan bil blomsteräng. Då blir det mycket mer liv i tomten :)
Ha en skön söndag. Kram Birgitta

Ellinor sa...

Tack Birgitta!
Ja, vi har tur som har en sådan plats på jorden att bo på ♥
I år tror jag starkt på att det blir ett frukt och bärår som heter duga ..
Det blommar överallt just nu, och är så otroligt vackert!

Stor kram!

Birgitta Höglund's Mat sa...

Ha en riktigt skön Midsommar önskar Birgitta