Sidor

torsdag 28 maj 2009

Stekt salt sill och nypotatis ..

Vi har nog ätit lite fisk den senaste tiden i Västtomta .. I dag försökte jag hitta något ätbart i fiskväg då jag handlade inför helgen, men jag kan inte säga att det är det lättaste.
Vi får nog snart ge oss ut och fiska lite gös och aborre så vi får färsk fisk som verkligen smakar gott:)
Nåväl, dagens handlande var någorlunda snabbt avklarat. Det fanns nästan inte en grönsak odlad i Sverige i frukt/grönsaksavdelningen. Det blev således endast några nypotatisar som faktisk var svenska ..
Väl hemma kom jag på att jag glömt toapapper .. Jag hör till den kategori människor som blir smått hysterisk om jag bara har en rulle kvar hemma .. :)
Det blev att ringa Tobbe och be om han kunde köpa med det som jag glömt ..
Jag berättade också om att jag inte hittat några svenska grönsaker .. Då Tobbe väl kom hem, hade han köpt med både tomater, gurka och färska örter, allt svenskodlat .. goa Gubben:))
Sen göttade vi oss med middagen .. Till saltsillen och färskpotatisen gjorde jag en kall sås av turkisk yoghurt och grädde (alltid ÄKTA grädde!) som jag blandade i färsk hackad bladpersilja, inget annat. Med en god grevéost bredvid, blev det en riktigt trevlig middag även i dag:) Saltsillen köpte jag frusen i förpackning. Till panering använde jag lite stenmalet vetemjöl från Björkaholm Qvarn som jag blandat med vitpeppar .. Skrädmjölet skall jag ha på söndagen ... då ska vi äta nävgröt och fläsk:D

4 kommentarer:

Maud sa...

Det blir kalas på söndag ser jag.Jag har aldrig i hela mitt liv ätit gös, så får du riktigt god fiskelycka kan du sälja en till mig. Gösen räknas ju som en delikatess.
Kram

Ellinor sa...

Jag fiskar aldrig i kommersiellt syfte .. så om jag har fiskelycka så skall du absolut få gledjen av att äta gös:) Det är en vit fisk, så otroligt gött:))
Inte den lättaste att fiska, de går djupt:)

Kramiz

Maud sa...

Det är väl därför den är så dyr, för att den är svår att få upp. Tar ni den med kastspö? Äntligen lite varmt.Gött att det blir en fin helg. Är du ledig eller jobbar du?
Kram Maud

Ellinor sa...

Vi ror eller kör sakta med drag ..
bästa tiden är på kvällen då gösen är hungrig och är ute och jagar mat själv:)
Skriver en liten privat mail kring dina andra frågor:)

Kram!