Sidor

onsdag 25 februari 2009

Dagens middag

Det fick bli ett dyk i frysen i går kväll, tog upp några bitar med saltrulle och en bit med biffkött .. allt från älg.

Saltrullen är som känt mycket segt .. gör man bort sig och tar fel på saltrulle och filé (jodå det finns de som gjort det!) så blir det en synnerligen svårtuggad rätt:)

Nåväl, jag kokar mina saltrullebitar, först ett uppkok, skumma, sen i med kryddor; lagerblad, svartpeppar, nejlika och lite kryddpeppar. Eftersom vi aldrig använder buljongterningar eller ens någon färdig buljong i någon form, så får det oftast bli lite Trocomare eller Herbamare istället. Den här gången Trocomare.


Den lilla biffbiten fick gotta sig i stekpannan med smör, aningens salt och Rosmarin.

Perfekt som jag gillar den ..
Tillbehör får bli smörstekt kål tillsammans med en hackad lök .. på slutet häller jag på lite vatten och kokar det hela i fem sex minuter .. så i med några klickar med grekisk yoghurt (hade ingen creme fraice hemma ..) Till det hela skall det serveras en hollandaise sås, men jag måste nog kila iväg och handla in smör först:)

Inga kommentarer: